Alfa Romeo F1 Team Stake koki turhauttavan sunnuntai-iltapäivän Meksikon kaupungissa, kun Zhou Guanyu ja Valtteri Bottas, jotka aloittivat kymmenen parhaan joukossa, jäivät pisteittä Meksikon Grand Prix’ssä sijoittuen 14. ja 15. sijalle. Tämän päivän tulos pudotti tiimin yhdeksänneksi valmistajien mestaruussarjassa, ja edessä on vielä kolme kilpailua, joissa tiimi pyrkii parantamaan sijoitustaan.
Päivät kuten tämä ovat vaikeita käsitellä, erityisesti kun otetaan huomioon vahva aika-ajosuorituksemme eilen. Aloitimme hyvistä asemista kaksoispisteiden toivossa, mutta menetimme asemiamme kilpailun aikana ja päädyimme lopulta kymmenen parhaan ulkopuolelle. Kaiken lisäksi Valtterilla oli jarrulämpötilaongelma uudelleenkäynnistyksen jälkeen, kun suojakalvo jäi kiinni hänen vasempaan takaosaansa, mikä esti häntä pääsemästä kunnolla mukaan kilpailuun. Aika-ajovauhtimme parani tänä viikonloppuna, mutta kilpailuvauhti on alue, jolla meidän on parannettava ennen seuraavia kilpailuja
Alessandro Alunni Bravi, tiimin edustaja
Valtteri Bottas (auton numero 77):
Alfa Romeo F1 Team Stake C43 (Runko 02/Ferrari)
Kilpailun tulos: 15.
Nopein kierros: 1:23.166 (Kierros 43)
Renkaat: Uudet keskikovat (31 kierrosta) – Uudet kovat (40 kierrosta)
Koko tiimille tämä oli raskas päivä, eikä onni ollut myötä: turva-auto tuli radalle vain yhden kierroksen jälkeen varikkokäynnistämme, mikä tarkoitti, että menetimme paljon aikaa, kun kaikki muut vaihtoivat renkaita punaisen lipun aikana. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kaikki sujui aluksi hyvin, mutta sitten jouduin junan perään lähes loppukilpailun ajaksi ja lopulta törmäyksen kohteeksi Lance Strollin kanssa. On tietenkin pettymys, ettemme saaneet pisteitä, varsinkin kun viikonloppu oli ollut vahva tähän asti. Tämä ei ollut meidän päivämme, mutta meillä on vielä kolme kilpailua aikaa parantaa asemiamme mestaruussarjassa, aloittaen ensi viikolla Brasiliasta, missä olemme olleet vahvoja aiemmin
Bottas
Zhou Guanyu (auton numero 24):
Alfa Romeo F1 Team Stake C43 (Runko 01/Ferrari)
Kilpailun tulos: 14.
Nopein kierros: 1:23.567 (Kierros 39)
Renkaat: Uudet keskikovat (21 kierrosta) – Uudet kovat (50 kierrosta)
Se oli turhauttava päivä – punainen lippu pilasi kilpailumme. Olin yksi ensimmäisistä, jotka vaihtoivat koviin renkaisiin, mutta uudelleenkäynnistyksessä minulla oli eniten kierroksia ajetut kovat renkaat: kaikilla muilla oli joko uudet keskikovat tai uudet kovat, ja se oli pelin loppu meille. Sain hyvän uudelleenkäynnistyksen, mutta oli mahdotonta pitää asema: pidon ero oli liian suuri ja olin lopulta helppo maali muille. Se on sääli, koska olimme tehneet hyvää työtä tänä viikonloppuna, ja lähteä tyhjin käsin on todella pettymys
Zhou
Mitä seuraavaksi?
Tiimin on nyt arvioitava suorituksensa ja tehtävä tarvittavat parannukset ennen seuraavia kilpailuja. Kolme kilpailua on vielä jäljellä, ja molemmat kuljettajat sekä koko tiimi ovat päättäneet taistella loppuun asti.
Parannuskohteita
- Kilpailuvauhti
- Strategiset päätökset kuten rengasvalinnat
- Välttää tekniset ongelmat kuten jarruongelmat
- Optimoida ajo-olosuhteet ja säätä koskevat tekijät
Jatkossa tavoitteena on palata takaisin pistesijoille ja taistella valmistajien mestaruudesta. Seuraava kilpailu Brasiliassa tarjoaa uuden mahdollisuuden näyttää, mihin tiimi pystyy.
Lopulliset ajatukset
Kaikesta huolimatta, pettymykset ovat osa F1-kilpailuja ja ne tarjoavat mahdollisuuden oppia ja kehittyä. Alfa Romeo F1 Team Stake on asettanut tavoitteekseen jatkaa taisteluaan ja parantaa suoritustaan ennen kauden päättymistä.
Lähde: https://www.sauber-group.com/motorsport/f1-news/2023-mexican-grand-prix-sunday/