Alfa Romeo F1 Team Staken oli kova työ edessään Suzukan radalla, sillä avauskierroksen tapahtumat vaikeuttivat tiimin kuljettajien kilpailuja heti alusta alkaen. Valtteri Bottas joutui keskeyttämään kilpailunsa vain muutaman kierroksen jälkeen, kun hän sai vaurioita kahdessa radalla tapahtuneessa törmäyksessä, mikä pakotti tiimin keskeyttämään hänen autonsa. Tiimikaveri Zhou Guanyu kärsi avauskierroksen kaaoksesta ja ajoi pääasiassa toipumiskilpailua, kun hänen täytyi käydä varikolla vaihtamassa etusiipensä – onnistuen nousemaan 13. sijalle ja saavuttamaan kuusi sijaa radalla ennen ruutulippua.
Se oli haastava Japanin Grand Prix Alfa Romeo F1 Team Stakelle: tiimi palaa nyt takaisin tukikohtaansa Hinwiliin, jotta se voi ryhmittyä uudelleen ja analysoida Aasian kahden kilpailun suoritukset, jotta se voi palata kilpailukykyisessä muodossa Dohaan lokakuun alussa.
Vaikka palaamme Suzukasta ilman pisteitä, viikonlopusta on silti jotain positiivista otettavissa: meillä oli tänään kohtuullinen kilpailuvauhti verrattuna suoriin kilpailijoihimme; Zhou pystyi ajamaan vakaan kilpailun, vaikka hänen täytyi käydä varikolla vaihtamassa etusiipensä vaurioiden vuoksi. Avauskierroksen onnettomuuden jälkeen Zhou onnistui saavuttamaan sijoituksia radalla, kiitos kahden pysähdyksen strategian, joka näki hänet ajamassa pehmeillä renkailla suurimman osan kilpailusta ja vaihtamassa koville renkaille loppuosassa, ylittäen lopulta maalilinjan 13. sijalla. Erittäin hyvän alun jälkeen, jossa hän voitti kaksi sijaa, Valtteri puristui Albonin ja Oconin väliin ja joutui varhaiseen varikkopysähdykseen vaihtamaan C43-autonsa vaurioituneet osat. Vaikka hän pystyi nopeasti toipumaan turva-autokauden ansiosta, Valtterin kilpailu päättyi valitettavasti, kun Sargeant ajoi hänet ulos: auton vauriot olivat liian suuret, eikä jatkaminen ollut mahdollista. Silti tiimimme osoitti jälleen kerran pystyvänsä toipumaan vähemmän kuin ihanteellisista aika-ajoista, minkä vuoksi meidän on katsottava seuraaviin kilpailuihin optimistisesti: emme ole kaukana suorista kilpailijoistamme, sillä usein on kyse vain sekunnin sadasosista. Jos työskentelemme parhaalla mahdollisella suorituskyvyllämme perjantaista FP1:stä alkaen, pystymme puristamaan enemmän suorituskykyä paketistamme ja ottamaan sen ylimääräisen askeleen päästäksemme takaisin kymmenen parhaan joukkoon.
Alessandro Alunni Bravi, tiimin edustaja
Valtteri Bottas (car number 77):
Alfa Romeo F1 Team Stake C43 (Chassis 02/Ferrari)
Race result: DNF
Fastest lap: 2:02.755 (Lap 5)
Tyres: New Soft (1 lap) – New Soft (5 laps) – New Hard (1 lap)
Minulla oli tänään melko tapahtumarikas, mutta lyhyt kilpailu: sain itse asiassa loistavan lähdön heti viivalta, mutta sitten jouduin kahden auton, Williamsin ja Alpinen, väliin mennessäni ensimmäiseen mutkaan. Tilaa ei ollut tarpeeksi, ja se johti törmäykseen, joka aiheutti etuoikean renkaani puhkeamisen. Kävimme heti varikolla ja vaihdoin myös auton nokan; sitten, juuri turva-auton poistuttua radalta, yritin ohittaa Sargeantin ulkokautta ja varmistin, että jätin tarpeeksi tilaa – valitettavasti hän lukitsi renkaansa ja ajoi minut ulos. Kävimme jälleen varikolla tarkistamassa auton vauriot ja totesimme, ettei jatkaminen ollut mahdollista. Tänään ei vain ollut meidän päivämme, mikä on sääli, sillä uskon, että autossamme oli potentiaalia menestyä viikonlopun alussa. Kaiken kaikkiaan tämä peräkkäinen kilpailu ei mennyt niin kuin odotimme: nyt on tärkeää nollata tilanne, jotta voimme palata valmiina Dohaan parin viikon kuluttua ja kohdata loppukauden haasteet.
Zhou Guanyu (car number 24):
Alfa Romeo F1 Team Stake C43 (Chassis 03/Ferrari)
Race result: 13th
Fastest lap: 1:37.791 (Lap 45)
Tyres: New Soft (2 lap) – New Soft (9 laps) – New Soft (20 laps) – New Hard (23 laps)
Sain erittäin hyvän lähdön, ja yritin raivata tieni läpi joukon ja saada joitain sijoituksia: sitten neljä autoa kosketti toisiaan edessäni, ja melko suuri hiilikuitupalanen jäi juuttumaan suoraan etusiipeeni. Siitä hetkestä lähtien kilpailuni oli vaarantunut, ja minun piti ottaa varovasti, jotta en vahingoittaisi autoa. Suorituskyvyn osalta uskon, että vauhtimme tänään oli ihan hyvä, todennäköisesti nopeampi kuin Alpha Taurien, jolla näytti olevan kilpailukykyisempi paketti tänä viikonloppuna. Omaan pakettiimme nähden teimme varmasti lisäparannuksen Singaporesta, ja on tärkeää analysoida keräämämme tiedot: yleisesti ottaen uskon, että nopeutemme nyt mahdollistaa taistelun juuri kymmenen parhaan ulkopuolella, ja on olennaista jatkaa työskentelyä sen parantamiseksi. Valitettavasti tämä viikonloppu ei ole ollut paras: aika-ajomahdollisuuteni vaarantuivat eilen, ja lopulta myös kilpailuni. Nyt palaamme takaisin Eurooppaan, lepäämme haastavan peräkkäisen kilpailun jälkeen ja työskentelemme kovasti valmistautuaksemme tuleviin kilpailuihin.
Lähde: https://www.sauber-group.com/motorsport/f1-news/2023-japanese-grand-prix-sunday/