Mikko Heikkilä kilpailee tulevana viikonloppuna ajettavassa Italian EM-rallissa Skodan uusimmalla kilpurilla, Fabia RS Rally2:lla. Michelinin renkailla kilpailevan Heikkilän uran viidennen asvalttiosakilpailun tavoitteena on päästä enemmän sinuiksi asvalttiajon kanssa.
Mikko Heikkilä kartanlukijansa Samu Vaalerin kanssa debytoivat Italiassa tulevana viikonloppuna, kun rallin EM-sarja jatkuu kauden kuudennella osakilpailulla. Kauden toinen asvalttiosakilpailu ajetaan pääkaupungin Rooman lähialueilla. Heikkilä odottaa Italian luonnekkaita teitä, ja tavoitteena on kasvattaa vauhtia kilpailun edetessä.
-Mitä ollaan tutustuttu erikoiskokeisiin videoiden perusteella, ovat pätkät edellisistä asvalttiralleista lähimpänä Kanarian erikosikokeita. Teiden luonne on kohtuu samanlainen, pinta toki on eri. Pätkät voivat olla hieman liukkaampia ja pomppuisempia, mutta todella mukavan näköisiä ja ajettavia ovat. Jos kyytiä alkaisi pikkuhiljaa löytyä asvaltilla, niin se olisi sellainen, mitä haluaisin täältä, Heikkilä avaa.
Italian osakilpailu on myös toisenlainen debyytti The Racing Factory -tiimin kuljettajalle, joka kilpailee ensimmäistä kertaa Skodan uusimmalla rallitykillä, Fabia RS Rally2 -autolla. Ensikosketuksen uuden sukupolven Skodaan Heikkilä otti Suomessa, ja tarkoituksena on myös ajaa asvalttitestiä uudella autolla.
-Nyt on uusi auto alla ja se on toki pikku muuttuja, kun ei olla vielä päästy kokeilemaan asvaltilla, mutta toivotaan että se istuu käteen hyvin. Uudessa autossa on enemmän vääntöä, ja moottori tuntui soralla koitettaessa todella hyvältä. Olen myös kuullut uuden auton olevan hyvä myös asvaltilla, vaikkei vanhakaan huono ollut, esittelee Heikkilä.
Rooman kolmipäiväisen, liki 190 erikoiskoekilometriä sisältävän kilpailun jälkeen Heikkilä suuntaa nokan kohti Jyväskylää ja Secto Rally Finlandia. Tuplaviikonloppu on Heikkilälle uran ensimmäinen kansainvälisellä tasolla. Jyväskylässä alla on niin ikään uusi RS-Skoda.
-Ei ollut järkeviä lentoja sunnuntai-illalle, niin lennetään vasta maanantaina takaisin. Käytännössä heti kun pyörät koskettavat maata, niin suuntaamme nokan kohti Jyväskylää ja tiistaina alkavaa nuotitusta. Ollaan ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa, että rallia on kaksi viikkoa peräkkäin, mutta se on vain positiivinen asia, hymyilee Heikkilä.
ERC Rally di Roma Capitale käynnistyy perjantaina 28.7. ja päättyy sunnuntaina 30.7. Kilpailu sisältää 13 erikoiskoetta ja 189,50 erikoiskoekilometriä. Kilpailua voi seurata ERC+ -palvelusta WRC+ -tunnuksilla sekä C More-suoratoistopalvelusta.
Rally di Roma Capitalen aikataulu (paikallista aikaa CET):
Perjantai 28.7.
10:30 – Shakedown (Fumone) – 4,00 km
20:05 – SS1 Colosseo Aci Roma – 1,30 km
Lauantai 29.7.
10:03 – SS2 Guarcino – Altipiani di Arcinazzo 1 – 11,72 km
11:06 – SS3 Rocca di Cave – Subiaco 1 – 32,30 km
12:09 – SS4 Affile – Bellegra 1 – 7,32 km
15:02 SS5 – Guarcino – Altipiani di Arcinazzo 2 – 11,72 km
16:05 SS6 – Rocca di Cave – Subiaco 2 – 32,30 km
17:08 SS7 – Affile – Bellegra 2 – 7,32 km
Sunnuntai 30.7.
07:51 SS8 – Fiuggi 1 – 6,72 km
08:51 SS9 – Alatri 1 – 6,96 km
10:16 SS10 – Santopadre 1 – 29,08 km
13:01 SS11 – Fiuggi 2 – 6,72 km
14:26 SS12 – Alatri 2 – 6,96 km
17:05 SS13 – Santopadre 2 – 29,08 km
ERC pistetilanne 5/8 osakilpailua
1. Hayden Paddon 142
2. Martins Sesks 108
3. Mads Ostberg 80
4. Mathieu Franceschi 63
5. Efren Llarena 50
6. Mikko Heikkilä 49
Yksi kommentti artikkeliin ”EM-ralli: Heikkilälle uusi RS-Skoda alle Italian EM-ralliin”