F-Cup: Kymmenyksetkin ratkaisivat Ilomantsissa

Mika Lemmetti kesti Ilomantsi Rallin voittajaksi. Kuva: Ari Karhunen / AKK

F-Cup Rallisarjan kauden toiset sarjapisteet olivat jaossa upeassa talvisäässä Ilomantsi Rallissa. Kilpailun ajankohta 11.3. oli suosiollinen niin järjestävälle seuralle Keski-Karjalan Urheiluautoilijoille kuin kilpailijoille ja katsojillekin, tuoretta valkeaa lunta maiseman koristeena sekä pikkupakkasta.

Kilpailun tiestöt saivat kilpailun jännityksen säilymään loppuun asti, kun useissa luokissa voittokamppailut ratkottiin vasta viimeisellä erikoiskokeella.

Lemmetti lennähti voittoon Nuotti-kategoriassa

Nuotti-kategoriassa avauspätkällä nopeimman suorituksen teki sarjajohdossa startannut Joonas Lindroos BMW M3:lla. Kohtalona oli kuitenkin erikoiskokeen jälkeen keskeytys.

– Aloin jo pätkällä haistella että öljy haisee, hieman siinä jo keskittyminenkin häiriintyi, kun seurailin riittääkö öljynpainetta niin että päästäisiin pätkän maaliin. Öljypohja vaurioitui hypyssä, joten kisa jäi lyhyeksi. Hienot baanat olisi kyllä ollut päästellä, kertoi Lindroos.

Tämän jälkeen M3:illaan Markus Hellström ja Mika Lemmetti aloittivat läpi päivän kestäneen tuiman kamppailun. Toinen sarjan pistetilanteen kannalta merkittävä tapahtuma saatiin toisen erikoiskokeen alussa, kun pistekakkosena startannut Miko Jalava pysäköi Toyota Starletinsa penkan päälle. 

– Eka vasuri yllätti pidollaan ja honastiin sisäpenkkaan pohjasta jumiin, oli lyhyt ralli tällä kertaa, kertasi Jalava.

Lemmetin ja Hellströmin taistelu huipentuisi viimeisellä erikoiskokeella, johon Lemmetti starttasi 1,6 sekunnin etumatkan turvin. Kummallakaan ei erikoiskoe osunut lankulle virheettömästi. Ensin Hellström oli väliajoissa jo reilusti edellä, kunnes vaakakuppi kääntyi totaalisesti.

Erikoiskokeen pohjat kirjautti komeasti Tuukka Kauppinen Ford Fiesta R2:lla, Lemmetin jäädessä 1,2 sekuntia, Hellström puolestaan oli vasta kahdeksas, jääden 25 sekuntia pohjista. Näin Lemmetti korjasi voiton 25,4 sekunnin marginaalilla Hellströmiin.

– Tänään ei ollut ihan paras vauhti päällä, nyt se riitti. Tuurissa oltiin hyvässä vauhdissa eikä voitettu, nyt vauhtia vähän uupui mutta voitettiin, joten puntit sikäli nyt tasan. Hyvät pisteet saatiin matkaan ja tiet oli kyllä makeat ja keli vallan kohdallaan. Harmi että kilpakumppaneiden osalta katoa kävi niin rankasti, mutta ralli on välillä aika raakaa, tuumaili voittaja Lemmetti. 

– Hyvin meni siihen asti kunnes jotain hajosi, kardaani alkoi kolista aivan älyttömästi. Oli pakko hidastaa vauhtia ja saatiin nyt matkaan ihan hyvät pisteet. Tyytyväisiä ollaan päivään, vaikka varmasti hetken harmittaa, nyt oli kuitenkin vauhtia. Hienot tiet ja keli oli kyllä, kaikin puolin loistava rallipäivä, kiitokset yhteistyökumppaneillemme myös, tiivisti päiväänsä Hellström.

Kolmossijasta kamppailukin meni viimeisellä uusiksi, väliluokan voitossa kiinni ollut Janne Korhonen keskeytti, kun autosta tulivat nesteet ulos lähdössä. Neljäntenä ollut Jaakko Ollikkala keskeytti puolestaan voimansiirtovikaan. 

Vitospaikalta kolmoseksi nousi järjestävän seuran Eetu Kortelainen Honda Civic Type R:llä ja otti samalla väliluokan voiton. Vain 0,4 sekuntia Kortelaisesta jäi lopulta Kauppinen, joka otti nimiinsä pikkuluokan.

Yleisessä voitosta väännettiin viimeiseen metriin asti

Yleisessä kärkikaksikko muodostui vakaaksi jo alussa. Pikkuluokan kärkimies ja pistejohtaja Juha Högström Toyota Corolla GT:llä, sekä ison luokan BMW M3-pilotti Matias Valkonen avasivat tasa-ajalla nopeiten. Taustalla Jonni Ruottunen Volvo 940:llä oli jo kauden avausta paremmassa vauhdissa ja oli stabiloitunut sijalle kolme. Väliluokan edustaja Mika Ruohio Honda Civic Type R:llä oli neljäntenä, mutta ei aivan pystynyt tällä kertaa Ruottusen vauhtiin yleiskilpailussa.

Päivä kulki vuoroin Högströmin, vuoroin Valkosen johtaessa. Viimeiselle lähdettiin Valkosen johtaessa 3,9 sekunnin erolla. Ensimmäisenä reitille startannut Högström onnistui pusertamaan viimeisen pätkän alkuosalla hieman eroa Valkoseen, loppuosalla taas Valkonen kuroi eroa takaisin. Lopulta pohjat Högströmille 4,8 sekunnin erolla ja yleiskilpailun voitto 0,9 sekunnin turvin.

Ruottunen piti kolmatta sijaa koko päivän, kuten Ruohio nelospaikkaa.

– Kisahan meni hienosti, aivan mahtava päivä oli kyllä. Nelosella vähän nukuin ja kaveri rokotti heti, muut pätkät tuli paremmin. Pitoa piisasi ja keli ja tiet oli kuin toivelaulukirjasta. Oli kyllä ihan uskomattoman siistiä päästä tuollaisissa olosuhteissa vetämään letkan keulilla. Oltiin maalissa niin täpinöissä, ettei huomattu edes kuohujuomia suihkutella, fiilisteli Högström.

Senioreissa Kytölä nappasi jälleen pisimmän korren

Avauspätkällä nopeimman ajan pamautti järjestävän seuran Seppo Korhonen Honda Civic Type R:llä, peräti 13,8 sekunnin erolla Kari Kytölään. Vielä seuraavakin tultiin liki tasatahtia kärkikolmikon kesken, Kytölän BMW M3 pohja-aikaan, mutta vain 0,5 sekuntia hitaammin suoriutui Veli Kukkonen Ford Escort RS 2000:llaan, Korhosen jäädessä pohjista 1,7 sekuntia. Kolmosesta alkaen Kytölä nosti vauhtia, Korhonen taasen keskeytti tekniseen vikaan. 

Kytölä korjasi voiton lopulta 56 sekunnin erolla Kukkoseen, kolmanneksi Ford Escort RS 2000:llan ajoi Aimo Jaakkola, jolla eroa Kytölään kertyi reilu pari minuuttia.

– Koska luokkavoitosta ei ollut taistelua, niin aluksi seurattiin muiden menoa. Kukkonen piti kuitenkin sen verran kiirettä, että oli pakko kiristää. Todella hienot tiet, nyt sai nauttia kunnolla, tarinoi Kytölä.

Junioreissa haastaja vei potin

Junioreissa pistekolmosena matkaan lähtenyt Joakim Löfvik oli parhaiten hereillä. BMW M3 kiisi 1,3 sekunnin erolla pohja-aikaan, ennen pisteissä neljäntenä ollutta Sami Laurilaa, joka luottaa Toyota GT Corollaan. Kotiseuraa edustava Veeti Koljonen oli kolmas BMW 328i:llä, jääden pohjista 6,5 sekuntia.

Toinen erikoiskoe sitten muutti jo tilannetta, Laurila ajoi ulos ja Koljonen ajoi pohjat nousten vain 0,3 sekunnin päähän Löfvikistä.

Kolmannella erikoiskokeella saatiin pohja-aika kirjattua Toyota Starlet-pilotti Antti Laakkiolle, joka samalla nosti itsensä toiseksi kun Koljonen hieman epäonnistui.

Neljännellä erikoiskokeella Laakkio sortui ulosajoon ja keskeytti, Koljonen nousi taas toiseksi, pikkuluokan kärkeen nousi puolestaan Tommi Lämsä Toyota Starletilla. 

Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettäisiin Löfvikin johtaessa 8,7 sekunnin erolla Koljoseen. Koljosen suunnitelmana oli laittaa kaikki peliin. Suunnitelma toimi mutta vain osittain, tuloksena oli pohja-aika, ei kuitenkaan riittävän suurella erolla. Löfvik korjasi kisan voiton 2,3 sekunnin erolla Koljoseen.

Lämsä viipyi puolestaan erikoiskokeella liki 13 minuuttia kärkimiehiä kauemmin ja putosi tuloslistoilla hännille. Kolmanneksi nousi pikkuluokan voittajaksi noussut Aki Laakkio Toyota Corolla GT:llä. Yleiskilpailun neljäs oli Heikki Hosionaho BMW M3:lla, ennen Opel Astra GSI:hin luottanutta Petri Hännistä, joka korjasi väliluokan voiton.

– Tasainen ajo ilman suurempia ongelmia ja ajovirheitä, siinäpä se oli päivän menestysresepti. Kesä voi olla itselle vahvempaa aikaa, joten kesää odotellessa, tuumaili voittaja Löfvik.

– Kolmosella hävittiin peli, kypäräpuhelin mykistyi ja siinä sitten piti koettaa arvailla mitä se toinen huutelee. Viimeisen pätkän loppukiri ei nyt ihan riittänyt. Nyt tehdään vähän moottoriremonttia ja keskitytään tasapisteissä kesään, josta itse tykkään enempi. Hattua nostan vastustajalle, mutta kyllä me kesällä pyritään revanssiin, toteaa Koljonen.

Nelivedoissa Rönnemaat kestivät, ajokkikin täpärästi

Nelivedoissa ainoa kilpailijapari oli tälläkin kertaa Tomi RönnemaaTero Rönnemaa Kia Rio N5:lla. 

– Hieno päivä, hienot tiet ja kerrankin hyvä tuuri. Kilpailun viimeisen aikatarkastusaseman jälkeen nimittäin rivahti kytkin. Ajo parani Tuurin kisaan verrattuna. Kauden tavoitteena on saada kokemusta nelikosta ja sitä on saatu. Harmi sinällään ettei ole meille kilpailijoita, mutta toivottavasti kesäksi saataisiin jokunen mukaan tyrkkäämään. Hauskaa oli ja viimeisellä auto jopa vähän hyppäsi, naurahtaa Tomi lopuksi.F-Cupin kauden kolmas ajetaan parin kuukauden kevättauon jälkeen 27. toukokuuta Mäntsälässä. 

Alustavat tulokset: Ilomantsi Ralli, Ilomantsi

Yleiskilpailun tulokset

Nuotti
1. Mika Lemmetti 37:41,7 
2. Markus Hellström +25,4
3. Eetu Kortelainen +51,5

Yleinen
1. Juha Högström 39:16,3 
2. Matias Valkonen +0,9
3. Jonni Ruottunen +38,0

Seniorit
1. Kari Kytölä 44:15,3
2. Veli Kukkonen +56,0
3. Aimo Jaakkola +2:18,4

Juniorit
1. Joakim Löfvik 41:03,7 
2. Veeti Koljonen +2,3
3. Aki Laakkio +1:46,1

Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 40:33,4 

Kaikki tulokset »

F-Cup 2/5

Nuotti
1. Mika Lemmetti 48p 
2. Eetu Kortelainen 42p 
3. Tuukka Kauppinen 42p 

Yleinen
1. Juha Högström 51p
2. Mika Ruohio 47p
3. Matias Valkonen 39p

Seniorit
1. Kari Kytölä 40p
2. Veli Kukkonen 36p
3. Mikko Raiski 19p

Juniorit
1. Joakim Löfvik 48p
2. Veeti Koljonen 48p
3. Tommi Lämsä 38p

Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 30p 

Kaikki pisteet tulevat tänne »

Yksi kommentti artikkeliin ”F-Cup: Kymmenyksetkin ratkaisivat Ilomantsissa”

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.