F-Cup: Lindroos hallitsi nuotit Mynämäessä – Junioreissa hurjaa loppuhetkien draamaa

F-Cup Rallisarjan kauden neljäs osakilpailu ajettiin lauantaina 16. syyskuuta Mynämäen ympäristössä. Naantalin Seudun Urheiluautoilijoiden järjestämä Rantaralli oli järjestyksessään jo 46. Kuuden erikoiskokeen reitti ja erikoiskokeita 62 kilometrin verran haastoi kuljettajat ja sekuntitaistot saatiin ratkottua riittävin eroin.

Nuotit Lindroosin taskuun

Joonas Lindroosille ei löytynyt pysäyttäjää Rantarallissa. Kuva: Loudlife Media / AKK
Joonas Lindroosille ei löytynyt pysäyttäjää Rantarallissa. Kuva: Loudlife Media / AKK

Nuotti-kategoriassa pistejohtajana starttasi Mika Lemmetti (LaihUA) – Sami Niemelä (LaihUA) BMW 325i:llä. Lähimmät haastajat pisteissä olivat Tuukka Kauppinen (HuuhaUA) Ford Fiesta R2:lla yhden pisteen päässä sekä Markus Hellström (SaloUA) BMW M3:lla ja Eetu Kortelainen (K-KUA) Honda Civic Type R:llä neljän pisteen päässä.

Kilpailu käynnistyi Hellströmin tahdittamana, seuraavalla pohjat ajoi Lemmetti, sitten esiin nousi Joonas Lindroos (TullUA) – Jouni Lampinen (TullUA) BMW M3:llaan. Lindroos nousi kilpailun kärkeen jo toisella erikoiskokeella, mutta ensimmäinen pohja-aika tuli vasta kolmannella. 

Taukotilanteessa Lindroosin johto Lemmettiin oli viisi sekuntia, josta vain 0,4 sekuntia kauempana oli hyvin kisan aloittanut Peetu Patajoki (TeisUA) Opel Astra F GSi 16V:llä, ollen samalla väliluokan nopein. Hellström puolestaan vaani Patajokea vain 0,9 sekunnin päässä, mutta hänen kohtalokseen koitui keskeytys tauolla tekniseen vikaan. Viidentenä ajoi pikkuluokan kärkinimi Tuukka Kauppinen, eroa Lindroosiin 17 sekuntia.

Tauon jälkeen Patajoki kiristi tahtia ja nousi jo toiseksi, vain 3,1 sekunnin päähän Lindroosista. Valitettavasti viidennellä erikoiskokeella kiri tyrehtyi tekniseen vikaan. Tässä vaiheessa Kauppinen tarrasi kiinni yleiskilpailun kolmostilaan, mutta ainoastaan huomatakseen viimeisellä erikoiskokeella, että moottorista haihtuivat tehot ja tappiota kärkeen tuli liki 3 minuuttia.

Kolmostilalle nousi nyt Jaakko Ollikkala (PoKyUA) – Kari Luoma (EPUA) BMW M3:lla. Lindroos ajoi vastustamattomasti voittoon 14,4 sekunnin turvin, Lemmetin ottaessa kakkostilan tuomilla pisteillä hyvät asetelmat mestaruutta ajatellen. Ollikkalan ero Lindroosiin oli 50,1 sekuntia, ollen viimeinen joka mahtui vielä samalle minuutille. Sijat 4-6 jaettiin väliluokan Honda Civic Type R-kuljettajien kesken. 

Väliluokan voittoon kiiruhti Eetu Kortelainen (K-KUA) – Krister Suhonen (K-KUA), eroa Lindroosiin kertyi 1:00,4. Kortelaisesta 13,5 sekunnin päähän ajoi toiseksi Jooa Iivari (KorpUA) – Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) ja heistä vain kolmen sekunnin päähän jäivät Walle Pajuoja (LaihUA) – Juho-Erik Järvinen (LamUA).

Pikkuluokan voittoon ja yleiskilpailun kahdeksanneksi ajoi ajotaukoa vietellyt Markku Artjoki (TullUA) – Kimmo Talikka (THU-TEAM) VW Polo GTI:llä, jotka vauhdikkailla tiestöillä jäivät Lindroosin ajasta 2:03,7.

Pistejohdossa jatkaa Lemmetti, mutta lähimmäksi uhkaajaksi nousi nyt Kortelainen kolmen pisteen iskuetäisyydellä.

– Aluksi ajaminen oli hieman hakusessa, mutta kyllä se sieltä sitten taas löytyi. Tämä on jotenkin vähän sellainen suunta tiestöllisesti että tuntuu ettei täällä koskaan rengas pure siten mihin on tottunut, niin paljon kovempaa tienpintaa on kuin kotoseudulla, yleiskisan voittanut Lindroos tuumasi. 

– Mitään isompia ongelmia ei kisan aikana ollut kaluston suhteen, Hellströmin ja Patajoen keskeytykset vähän harmittaa. Aina se mieltä piristää, kun useamman ukon kanssa saa vääntää ja olisi heistä voinut olla siinä samalla apuja Lemmetin pistejohdon kuromiseenkin. Nyt se ero on aika iso viimeistä kisaa ajatellen, Lindroos pohdiskeli.

Yleinen Ruottusen juhlaa

Yleisessä kategoriassa matkaan suurimpana suosikkina laitettiin Jonni Ruottunen (PR-RAC) – Mikko Niemelä (TamUA) Volvo 940:lla, jotka pisteissä lymyilivät vasta kutospaikalla. Eikä voittajasta totisesti epäselvää ollutkaan missään vaiheessa, kaksikko nimittäin pommitti kuusi pohja-aikaa kuudesta.

Kahden pätkän jälkeen toisiksi nopeinta vauhtia kisan avannut Matias Valkonen (AL-Härmä), roikotti kolmospätkällä leveäksi ja auton pyöränripustukset antautuivat keskeytyskuntoon. Väliluokan kärkinimet Mika Ruohio (LprUA) – Ari-Matti Rikkinen (LprRT), sekä Mika Korhonen (NaSU) – Tommi Koskinen (NaSU) kamppailivat tässä kohtaa kakkospaikasta Honda Civic Type R:llään. Ruohiolla eroa Ruottuseen oli 13,4 sekuntia, mutta vain 1,1 sekunnin päässä oli Korhonen. Pikkuluokan kärkipari Juha Högström (MäntsMK) – Juha Laaksonen (MäntsMK) olivat neljänsinä Toyota Corolla GT:llään, eroa Ruottuseen tasan 20 sekuntia.

Tauon jälkeen asetelmat muuttuivat sikäli, että Ruohion sijoitus putosi hieman alaspäin ja Högströmin kiri taasen puri terävästi ylöspäin. Jopa niin terävästi, että Corolla-kuski nousi viimeisellä erikoiskokeella 0,1 sekunnin erolla Korhosen ohi toiseksi yleiskilpailussa. Ruohio taas putosi 9 sekunnin päähän Korhosesta lopputuloksissa ja väliluokan kolmoseksi ajaneet Niko Jousi (NuUA) – Ville Kumpulainen (NuUA) Volvo 240:llä puolestaan hilautui 6,7 sekunnin päähän Ruohiosta.

– Nelosella oltiin rehellisesti huonoja. Siellä tuli hieman selkään. Loppulenkillä tuntui että oli ehkä hieman enemmän irtopapua tiellä, kun ensimmäisenä autona tultiin. Sarjatilanteen kannalta turhat hölmöilyt koetettiin pitää fiksusti poissa, mutta hajonnut päävirtakatkaisija meinasi tehdä sitten rallista hieman jännittävän, kun se alkoi katkoa virtoja. Rantaralliin startatessa pistejohto oli 11 pistettä, nyt se on 15 pistettä, joten ei tässä varmaan kauhean pettynyt kannata olla, tuumailtiin Ruohio – Rikkinen autokunnassa.

Nelivedoissa Rönnemaa nautiskeli

Nelivedoissa ainoa osallistuja oli jälleen Tomi Rönnemaa (RaisUA) – Tomi Rönnemaa (RaisUA) KIA Rio N5-ajokillaan.

– Hienot tiet oli laskea tulemaan. Paikoin saatiin hieman ojanreunojakin hyödyntää kun ei ollut leikkuuesteitä harmina. Pätkät oli makeassa kunnossa ja keli suosi. Ajo kulki kaikkiaan kivasti, parilla ekalla hieman meni parit jarrupaikat pitkäksi mutta sen jälkeen alkoi osumaan.

– Viimeiseen kisaan Orimattilassa ei enää lähdetä, kun ollaan samaan aikaan silloin ajamassa Saarenmaalla. Kiitämme suuresti yhteistyökumppaneita ja huoltoa F-Cup Rallisarjan osalta, Rönnemaa kiitteli. 

Senioreissa mestareiden hallintaa

Senioreiden pistejohdossa kilpailuun starttasi Kari Kytölä (P-HUA) – Markku Laakso (LamUA) BMW M3:lla. Ison luokan kalustolla ajavan yhdeksänkertaisen mestarin ainoa uhka kymmenennen mestaruuden tiellä olisi väliluokan puolella ajava viime vuoden mestari Veli Kukkonen (KuortUA) – Janne Pitkänen (KuortUA) Ford Escort RS 2000:lla. 

Kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeelle pohjat ajoi pistekolmosena oleva kaksikko Aimo Jaakkola (MhMK) – Sini Tynni (MhMK) Ford Escort RS 2000:lla. Senioreissa käytettävän aikatasoitusjärjestelmän myötä kaksikko ei kuitenkaan ollut johdossa, vaan johtopaikkaa piti tauolle tultaessa ikänestori Kukkonen lähes puolen minuutin turvin Kytölään.

Neloselle pohjat ajoi Kytölä, Jaakkolan kuitatessa taas pohjat seuraavalla. Viimeiselle pätkälle Kukkonen ajoi pohjat osakilpailuvoittonsa kruunuksi. Kytölä piti mestaruusasetelmat erinomaisina ottamalla kakkostilan ennen Jaakkolaa ja neljänneksi jätettyä pikkuluokan voittajaparia Antero Sakselin (SaloUA) – Matti Kaskinen (SaloUA) Toyota Starletilla.

– Muut on nostaneet vauhtia, kyllä me koetettiin tulla. Sarjajohto on kuitenkin edelleen hallussa neljän pisteen turvin ja se on tässä kohtaa tärkeintä, kiteytti Kytölä.

Junioreissa yllätyksiä, Orimattilaan luvassa huima taistelu

Junioreissa kärkikaksikkona läpi kauden on mennyt Veeti Koljonen (K-KUA) – Joona Laine (K-KUA) BMW 328i:llä sekä Joakim Löfvik (NNSB) – Kim Löf (NNSB) BMW M3:lla.

Tämän kaksikon komennossa alkoi Rantarallikin. Löfvik aloitt väkevämmin 4,4 sekunnin pohjilla, sitten alkoi Koljosen ajomaitti löytyä ja tuloksena oli kahdet pohjat ja sen myötä taukotilanteessa 0,7 sekunnin johtoasema. Kolmantena tauolla oli pistekolmosena startannut pikkuluokan kärkinimi Tommi Lämsä (LakUA) Toyota Starletillaan, joka oli tällä kertaa liikkeellä kartturinaan Niko Nylund (RaisUA). Eroa johtavaan autokuntaan oli 24,3 sekuntia.

Nelosella alkoi tapahtua, Koljonen nuljahti tieltä ulos ja Löfvik otti johtopaikan ja vahvan kiinnityksen sarjajohtoon. Aki Laakkio (MänstMK) – Tuuka Tyyskä (PoSUA) lennättivät Toyota Corolla GT:n pohja-aikaan ja nousivat samalla vain 0,3 sekunnin päähän Lämsästä.

Viidennellä erikoiskokeella pohjat jälleen samalle kaksikolle ennen Lämsää, Löfvikin höllättyä jo pahimman kiireen pois. Viimeisellä pätkällä mullistettiin listoja vielä kertaalleen. Nyt epäonni iski myös Löfvikiin ja tekniikka petti viimeisen pätkän viimeiselle neljännekselle. Nyt pohja-aikatilastoon taas eri nimi, tällä kertaa Antti Laakkio (MäntsMK) – Markus Myllynen (MäntsMK) Toyota Starletilla.

Kaiken dramatiikan jälkeen Laakkiot keulilla lopputuloksissa, Aki edellä, Antti vain 3,2 sekuntia perässä. Eikä voitto kaukana ollut kolmanneksi jätetyn Tommi Lämsän autokunnallakaan, eroa voittoon jäi 5,1 sekuntia.

Yllättävin tilanne tapahtui kuitenkin vasta pistetaulukoita ynnättäessä, sarjan kärkeen nousikin neljänneksi ajaneet Heikki Hosionaho (NilUA) – Jan Pousi (RoiUA) BMW M3:lla. Hosionaho 77, Lämsä 76, Koljonen 74, Aki Laakkio 74, Löfvik 70 on asetelma kun mitaleita startataan viimeiseen kilpailuun ratkomaan.

-Kyllähän sitä yhteen kisaan voi näemmä mahtua paljon. Tiestöön tottumisen osalta oli jo oma haasteensa, mutta tekniikallakin meinasi olla sanottavansa kisaan. Jo ykkösellä oli hieman haasteita, kun kytkimen ja vaihteiden kanssa oli hieman hässäkkää. Kytkimeen häiriö varmaan lopulta juontaa juurensa kyllä. Kolmosella alkoi vähän sitten rötäämään, mutta oikeastaan ne jännimmät hetket oli vasta tulossa. Vitospätkällä katselin huolissani kun lataus näytti vain reilun 11 voltin jännitettä, mutta niin vain vielä viimeinenkin pätkä päästiin ja kisan maaliinkin.

– Pistetilanne taisi nyt mennä kovasti mielenkiintoiseksi. Orimattilassa ollaan sitten kovassa paikassa, mutta niin on muutkin menestystä haluavat. Toivottavasti olisi riittävästi pientä tietä mukana niin voitaisiin yleiskilpailupisteitäkin koettaa haalia, tuumaili Lämsä toiveikkaana.F-Cupin kauden viides ja viimeinen osakilpailu, Jopimainos Orimattila Ralli kilpaillaan lauantaina 7. lokakuuta. Tarjolla on 5 erikoiskoetta, joiden yhteismitta on noin 53,5 kilometriä. 

Tulokset: XLVI Rantaralli, Mynämäki

Yleiskilpailun tulokset

Nuotti
1. Joonas Lindroos 31:03,3
2. Mika Lemmetti +14,4
3. Jaakko Ollikkala +50,1

Yleinen
1. Jonni Ruottunen 32:27,9
2. Juha Högström +43,3
3. Mika Korhonen +43,4

Seniorit
1. Veli Kukkonen 34:45,3
2. Kari Kytölä +23,0
3. Aimo Jaakkola +35,0

Juniorit
1. Aki Laakkio 34:14,8
2. Antti Laakkio +3,2
3. Tommi Lämsä +5,1

Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 33:53,9

Kaikki tulokset »

F-Cup pistetilanne: 4/5 osakilpailua

Nuotti
1. Mika Lemmetti 86p 
2. Eetu Kortelainen 83p 
3. Tuukka Kauppinen 79p 

Yleinen
1. Mika Ruohio 92p
2. Mika Korhonen 77p
3. Eetu Kainulainen 73p

Seniorit
1. Kari Kytölä 79p
2. Veli Kukkonen 75p
3. Aimo Jaakkola 45p

Juniorit
1. Heikki Hosionaho 77p
2. Tommi Lämsä 76p 
3. Veeti Koljonen 74p

Neliveto
1. Tomi Rönnemaa 60p 

Kaikki pisteet »

Yksi kommentti artikkeliin ”F-Cup: Lindroos hallitsi nuotit Mynämäessä – Junioreissa hurjaa loppuhetkien draamaa”

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.