F1-sprinttikisa — hitti vai huti Silverstonessa?

Kuluvalla kaudella formula ykkösissä nähtiin kaikkien aikojen ensimmäinen sprinttikisa Ison-Britannian osakilpailussa Silverstonen radalla lauantaina 17. heinäkuuta. Kyseinen kisa oli ensimmäinen laatuaan, mutta kaikkiaan formulakaudella 2021 järjestetään kahdet muutkin sprinttikisat Italian ja Brasilian osakilpailuissa. Niiden myötä selviää varmasti se, tulevatko ne myös jatkossa pysymään osana F1-viikonloppuja.  

Tässä artikkelissa tutustutaan tarkemmin F1-maailmaan rantautuneeseen uuteen kisaformaattiin sekä sen saamaan vastaanottoon formulakansan keskuudessa. 

Silverstonessa järjestetyn sprinttikisan jälkeiset tunnelmat


Uusi kilpailumuoto sai heti osakseen suurta mielenkiintoa eri tahoilla. Vaikka mielipiteitä muutokseen liittyen esitettiin laidasta laitaan, oli yleinen vastaanotto suurelta osin positiivinen niin FIA:n päättäjien, kuljettajien kuin tallienkin mielestä. Myös yleisö seurasi Silverstonessa järjestettävää kisaa kiinnostuneena, vaikka soraääniä sieltä täältä onkin kuulunut niin viikonloppua ennen kuin sen jälkeenkin Jotkut ovat olleet vakaasti sitä mieltä, että sprinttikisojen tuominen formuloihin rikkoo arvokkaita formulaperinteitä. Myös kisaviikonlopun uudistamisen järkevyyttä ja kannattavuutta on pohdittu kiivaasti. Valtaosa katsojista on kuitenkin sitä mieltä, että sprinttikisat ovat ehdottomasti tervetullut muutos hieman pölyttyneeseen järjestelmään. Ylimääräinen ohjelmanumero on toki otettu lämmöllä vastaan myös urheiluvedonlyönnissä ja vedonlyönti kasinolla kävikin kuumana ennen koitosta. 
 
Silverstonen jälkeiset tunnelmat ensimmäiseen sprinttikisaan liittyen olivat päällisin puolin positiiviset. Sinänsä kilpailu ei järjestänyt yllätyksiä, vaan se oli pitkälti juuri sellainen kuin 17-kierroksen F1-kilpailulta ilman varikkopysähdyksiä voi odottaakin. Pieniä jännitysmomentteja ilmassa kuitenkin oli etenkin lähdön ja ensimmäisen kierroksen osalta. Kaikkien aikojen ensimmäisessä sprinttikisassa voittajaksi kaasutteli Red Bullin Max Verstappen hieman alle 26 minuutin ajallaan, jolla hän varmisti paalupaikkansa seuraavan päivän pääkilpailussa. Heti toiselle sijalle kampesi itsensä seitsemän sekuntia myöhemmin Valtteri Bottas, joka olikin suomalaisittain iloinen yllätys pitkän tauon jälkeen. 

Mistä sprinttikisassa on kyse? 

Sprinttikisat lisäävät perinteiseen harjoitteluajoista, aika-ajoista ja varsinaisesta kilpailusta muodostuvaan formulaviikonloppuun uudenlaisen elementin. Lauantaisin järjestettävien sprinttikisojen tehtävänä on määrittää sunnuntaisen kilpailun lähtöruudut ja toisaalta tarjota moottoriurheilun faneille entistäkin enemmän jännitettävää. Sprinttiajot ovat pituudeltaan totuttua lyhyempiä, ja vaikka niiden voittaja pääseekin kerryttämään pistesaldoaan, on nimenomaan sunnuntain pääkilpailun lähtöjärjestyksen määritteleminen sprinttikisojen tärkein tehtävä. 
 
F1:ssä sprinttikisa ajetaan 100 kilometrin pituisella radalla, joka esimerkiksi Monzan radalla tarkoittaa 18:aa kierrosta ja kestää noin 25-30 minuuttia. Sprinttikisa on jännittävää ja hauskaa katseltavaa, sillä se tarjoaa yleisölle lyhyen ja nopeatempoisen spektaakkelin ilman, että kuljettajien täytyisi missään vaiheessa tehdä varikkopysähdyksiä. 
 
Tässä kisassa pisteitä jaetaan kolmelle nopeimmalle kuljettajalle siten, että voittaja saa kolme pistettä, toiseksi tullut kaksi pistettä ja kolmanneksi tullut yhden pisteen. Kisan päätteeksi ei järjestetä palkintoseremonioita, vaan tämä kunnia varataan sunnuntaina järjestettävän varsinaisen kilpailun jälkeiseen palkintojenjakoon. Kolmen kärki pyydetään kuitenkin lehdistötilaisuuteen, jossa päästään kuulemaan jokaisen mietteitä kisan kulusta.  

Mitä aika-ajoille tapahtuu? 

Yhden tunnin mittaiset ja kolmeen osaan jakautuvat aika-ajot ovat vuosien mittaan herättäneet monenlaisia tunteita, mutta ne ovat yhä kuuluneet visusti formulaohjelmistoon. Uuden sprinttikisan myötä aika-ajot siirtyvät perjantaille ja myöhempään kellonaikaan, jotta tapahtumaa ehtisivät seuraamaan töiden jälkeen mahdollisimman monet formulafanit.  
 
Myös renkaita koskevat säännöt muuttuvat aika-ajojen osalta, sillä nyt niissä sallitaan ainoastaan pehmeät renkaat. Talit ja kuljettajat voivat kuitenkin sunnuntain kilpailussa valita autoihin mitkä tahansa renkaat, eikä niiden tarvitse olla samat kuin aiemmissa ajoissa. 

Mikä on sprinttikisan tulevaisuus? 

 
Jos kaudella 2021 järjestettävät kolme sprinttikisaa osoittautuvat menestyksekkäiksi, on suunnitelmana jatkaa niiden järjestämistä myös tulevaisuudessa valikoituina kisaviikonloppuina. On epätodennäköistä, että sprinttikisoista tulisi vakio kaikkiin osakilpailuihin, sillä esimerkiksi Monacon GP:ssä tällainen formaatti olisi hankalampi toteuttaa. Vielä ei ole lyöty lukkoon mitään päätöksiä, mutta tämänhetkisten näyttöjen perusteella voidaan kenties jo varovaisesti arvioida, että sprinttikisat saavat jatkoa seuraavallakin formulakaudella.  

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.