Sähköautojen latausajoissa isoja eroja – Moottori selvitti kuinka pitkälle pääsee 25 minuutin pikalatauksella

Moottorin sähköautojen talvitestissä selvitettiin, kuinka nopeasti eri automallit latautuvat koleassa säässä. Lataustehoissa ja nopeuksissa on isoja automallikohtaisia eroja, mutta vielä merkittävämpää on se, kuinka pitkälle tyypillisen 25 minuutin mittaisen latauspysähdyksen jälkeen pääsee.

Autoliiton ja sen norjalaisen sisarjärjestö NAF:n solmima yhteistyösopimus tuo NAF:n toteuttaman maailman suurimman sähköautojen testausohjelman tietokannan ja tulokset Autoliiton ja sen julkaiseman Moottorin käyttöön. Testin toinen osa, jossa vertaillaan eri sähköautomallien lataustehoja ja -nopeutta, julkaistaan keskiviikkona 23.3. ilmestyvässä Moottorin numerossa 4/2022.

Latausnopeus ja matka, joka yhdellä latauksella voidaan ajaa, ovat olennaisia asioita sähköauton käytettävyyttä arvioitaessa. Nyt Moottorissa julkaistavassa lataustestissä oli mukana samat 31 automallia kuin aiemmassa toimintamatkatestissä. Tosin kuuden automallin kaksi- ja nelivetoversioita ei testattu erikseen, vaan kaksivetoisiin pätee nelivetoisten rinnakkaismallien lataustulokset.

Latausnopeuksia arvioitaessa kävi ilmi, että kaikki mukana olevat autot latautuivat selvästi kesäolosuhteita hitaammin, vaikka lämpötila kokeiden aikana oli vain -1 astetta. Akun lämpötila vaikuttaa siihen, kuinka hyvin se pystyy ottamaan virtaa vastaan. Positiivista oli akun esilämmitysmahdollisuuden yleistyminen jo seitsemän automerkin autoihin.

Ensimmäisessä vaiheessa testattiin kuinka nopeasti autot latautuvat suurteholatauksessa 10 % varauksesta 80 %:iin. Audi e-tron GT ja Porsche Taycan Cross Turismo olivat tässä testissä omassa luokassaan noin 20 minuutin tuloksella. Heikointa antia tarjosi kiinalainen Xpeng P7 yli tunnin latauksella.

Koska akkujen kapasiteetti vaihtelee eri autojen välillä, tärkeä mittari on se, kuinka paljon tietyn mittaisella latauksella saadaan ajokilometrejä.

– Laskimme testissä, kuinka pitkän matkan kullakin autolla voi ajaa 25 minuutin latauksella. Siinä missä testin parhaaseen autoon saatiin ladattua tuossa ajassa yli 350 kilometriä, häntäpää jäi alle 150 kilometrin. Merkillepantavaa testituloksissa on se, ettei latausnopeus ole välttämättä suoraan verrannollinen auton hankintahintaan, testin suomenkielisestä toteutuksesta vastaava Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen

Lataustestin kolmannessa vaiheessa mitattiin puolestaan, kuinka kauan autoja pitää ladata, jotta voidaan ajaa 200 kilometrin matka. Tulokset vaihtelivat kymmenestä noin 40 minuuttiin.

– Latauksen teho ja nopeus ovat ominaisuuksia, joiden merkitys konkretisoituu autoilijalle yksinkertaisesti siinä, kuinka monta ajokilometriä autoon saadaan lisää tietyn ajan kuluessa. Valtaosa suomalaisista latauspisteistä perustuu minuuttiveloitukseen. Latauksesta siis kertyy laskua sen verran kuin auto ajallisesti on latauksessa. Kuluttajan näkökulmasta minuuttiveloitus on ongelmallinen, koska auton akuston lisäksi lataustehoon vaikuttaa sähköverkon muu kuormitus. Kuluttaja ei voi koskaan tietää etukäteen, paljonko virtaa esimerkiksi kymmenellä eurolla saa, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen

Moottori 4/2022 ilmestyy 23.3. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Uutinen sähköautotestiin liittyen löytyy tästä linkistä.

Testatut autot

50 kWh 136 aut.
BMW i4 M50 SuperchargedPolestar 2 Long Range Single Motor
BMW iX xDrive40 Fully ChargedPolestar 2 Long Range Dual Motor
BMW iX xDrive50Porsche Taycan 4 Cross Turismo
BYD TangŠkoda Enyaq 80 iV
Cupra Born 150 kW 58 kWhŠkoda Enyaq 80x 4×4 iV
Hyundai Ioniq 5 73 kWhTesla Model 3 Standard Range
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWDTesla Model 3 Long Range Dual Motor
Kia EV6 RWD 77 kWhTesla Model Y Long Range Dual Motor
Kia EV6 AWD 77 kWhVolkswagen ID.3 Pro S 150 kW
Mercedes-Benz EQA 250Volkswagen ID.4 Pro Performance 150 kW
Mercedes-Benz EQB 350 4MaticVolkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD
Mercedes-Benz EQS 580 4MaticVolvo C40 Recharge Twin
Xpeng P7 High Performance

Moottori on autoilun ja liikenteen aikakauslehti, jolla on 236 000 lukijaa (KMT 2021 AL). VerkkopalveluMoottori.fitäydentää painetun Moottorin sisältöjä. Moottorin julkaisija ja kustantaja on Autoliitto ry. Autoliiton jäsenet saavat Moottorin jäsenetuna. Moottorin voi myös tilata vuosikertana tai ostaa irtonumerona. Sähköisen näköislehden voi ostaa irtonumerona Lehtiluukusta.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.