Itärallista haetaan asemia mitalitaistoihin – Vuorossa Joensuun huimat vuoristoradat

Rallin suomenmestaruussarjan viides osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Joensuun vaaramaisemissa, kun vuorossa on SM Itäralli. Kaksipäiväinen kisa starttaa perjantai-iltana kahdella erikoiskokeella, loput seitsemän ovat vuorossa lauantai-aamupäivästä alkaen. Kaikkiaan ralliin on ilmoittautunut 136 kilpailijaparia. 

Rallin suomenmestaruussarjan viides osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Joensuun vaaramaisemissa, kun vuorossa on SM Itäralli. Kaksipäiväinen kisa starttaa perjantai-iltana kahdella erikoiskokeella, loput seitsemän ovat vuorossa lauantai-aamupäivästä alkaen. Kaikkiaan ralliin on ilmoittautunut 136 kilpailijaparia. 

SM Itärallilla on pitkät perinteet ja viikonlopun kilpailussa juhlistetaankin samalla sen 60-vuotista historiaa. Juhlakisan kunniaksi rallin kolminkertainen voittaja, Ari Vatanen on tulossa jälleen hoitamaan kilpailun etuautotehtäviä. Kartturina toimii vaimo Rita, jonka kanssa Vatanen voitti rallin tasan 40 vuotta sitten Opel Mantalla. 

Vatasen lisäksi rallin aikaisempia yleiskilpailun voittajia on mukana kaksin kappalein; SM1-luokassa Skodalla kilpaileva Juha Salo sekä Idän Pikajunanakin tunnettu Vesa Hirvonen, joka kilpailee tänä vuonna Suomi Cup 6-luokassa BMW M3:lla. Salolla on voittoja Vatasen tapaan kolme, Hirvosella kaksi. 

SM1-luokassa jo kolme eri voittajaa

SM-sarjan kuninkuusluokassa, SM1:ssä on kauden neljässä edellisessä osakilpailussa nähty kolme eri voittajaa. Pistejohdossa numerolla 1 Joensuun erikoiskokeille starttaa Teemu Asunmaa, joka voitti kauden avauskisan Rovaniemellä, jossa tarjolla oli myös arvokkaat 1,5-kertaiset pisteet. 

Kaksi seuraavaa osakilpailua Kuopiossa ja Jyväskylässä menivät Jari Huttusen nimiin. Jotain luokan tasaisuudesta kertoo se, että Huttunen on luokassa vasta neljäntenä. Kiuruvetisellä on rasitteena Rovaniemen keskeytys, jonka myötä eroa kärkeen on tällä hetkellä 20 pistettä. Sarjan pistelaskussa huomioidaan kuitenkin jokaisen kilpailijan kohdalla kuuden ensimmäisen osakilpailun jälkeen viisi parasta tulosta, joka tasoittaa tilannetta Huttusen osalta mikäli enempää nollakisoja ei tule. 

Ensimmäistä kauttaan luokassa ajava Lauri Joona on päässyt uuteen kalustoon sisään hämmentävän nopeasti ja starttaakin luokan kakkossijalta reitille. Plakkarissa on jo kolme palkintosijaa neljästä mahdollisesta, joista viimeisin Seinäjoella päättyi sensaatiomaisesti peräti yleiskilpailun voittoon. Huonoin tuloskin on Kuopion neljäs sija, joten Joonalla on pullat hyvin uunissa mitalitaisteluja ajatellen. Itärallissa Joona saa alleen uuden Skoda Fabia RS-kilpurin, joka voi tasoittaa voimasuhteita entisestään. 

– Uutta autoa päästään testaamaan alkuviikosta pari päivää. Kymmenen kilometriä ehdin ajaa jo ennen Seinäjokea, mutta nyt vasta saadaan tosiaan kunnolla kilometrejä alle, joten toivottavasti ei ihan liikaa anneta tasoitusta kilpakumppaneille, Joona kertoi. 

– Joensuussa en ole kesällä ajanut ennen ja talvellakin tosiaan vain etuvedolla, joten mielenkiinnolla odotan millaiset vuoristoradat onkaan kesäkelillä luvassa. Tarkkana saa olla nuotin kanssa, että kaikki nypyt tulee merkattua kunnolla, ettei heitä ojan puolelle, Joona naurahtaa. 

Kolme kertaa rallin aiemmin voittanut konkari Juha Salo lähtee luokan kolmospaikalta jahtaamaan neljättä Joensuun täysosumaa. 

Hokkalalla edessä mielenkiintoinen Joensuun SM-ralli

Edellisen osakilpailun voittoon ajaneella Henri Hokkalalla on loppuviikolla edessä vetoomusoikeuden käsittely, jonka jälkeen Seinäjoen osakilpailun tulokset virallistetaan. Tällä hetkellä luokassa myös siis pistetilanne on epävirallinen. 

Mikäli Hokkalan voitto jää voimaan on piste-ero luokkakärki Benjamin Korholaan 8 pistettä. Jos taas oikeus päättää Hokkalan vetoomusta vastaan, menevät asetelmat täysin päälaelleen ja mestaruustaistelussa pysyäkseen on jyväskyläläisen saatava Joensuusta mahdollisimman suuri pistepotti. 

– Tietenkin toivon, että saisin pitää edellisen kisan maksimipisteet ja päästäisiin Joensuussa iskemään hyvistä asetelmista, mutta aika näyttää kuinka elämä kohtelee. Pääasia on kuitenkin se, että päästään taas tekemään sitä mistä nautitaan eli ajamaan, joten positiivisin fiiliksin tässä kuitenkin ollaan ennen Itärallia, Hokkala muistuttaa. 

Räikkönen sinnikkäästi SM3-luokan johdossa – Välilä hakee jo kauden kolmatta voittoa

Justus Räikkönen on pitänyt pintansa SM3-luokan kärjessä koko kauden. Rovaniemen avauskilpailun voitosta tulleet 1,5-kertaiset pisteet ovat ovat olleet omiaan pitämään Kirkkonummen raketin piikissä. Seuraavat kilpailut eivät ole sujuneet voittoisasti, mutta palkintopalli on kutsunut silti jokaisessa haastavienkin vaiheiden jälkeen. 

Pistekakkosena matkaan lähtevä Tuomas Välilä on Rovaniemen keskeytyksen jälkeen ollut vahvassa lyönnissä, ja oli toki sitä myös Rovaniemellä aina tekniikan kestäessä. Kuopiosta ja Seinäjeolta Välilä napsi kuitenkin voitot sekä Jyväskylästäkin kakkossijan, jotka nostavat hämeenlinnalaisen luokan ykkössuosikiksi Joensuussa. 

– Hyvillä fiiliksillä lähdetään, voittohan se tietysti on taas tavoitteena. Erikoiskokeita ajetaan useampi kahteen kertaan, joten toivotaan, että renkaat ja auto kestää. Alueen teistä ei ole myöskään hirveästi kokemusta eli nuotituksessa saa olla siis tarkkana, että tulee kaikki pahat paikat merkittyä, Välilä arvioi. 

Pisteissä huomionarvioista on se, että edellä mainittu kaksikko on jo hyvällä karkumatkalla. Esimerkiksi kolmantena oleva Niko Patajoki on peräti 31 pistettä toisena olevaa Välilää perässä. 

Dahlqvist hamuaa kärkeen SM4-luokassa

Tuukka Kauppinen on ehdoton voittajasuosikki SM4-luokassa myös Joensuussa, vaikka pari tilastotappiota onkin jo mahtunut kauteen. Nekin kuitenkin selittyvät muilla asioilla kuin vauhdin puutteella. Laukaalaisella on luokan ykköspaikka hallussa ennen kauden viidettä koitosta 15 pisteen turvin. 

Raoul Dahlqvist on ajanut tasaisen kauden nappaamalla kolme palkintosijaa, yksi kisa on päättynyt hylkäykseen. Joensuussa Dahlqvistin tähtäimessä on pysyä lähempänä kärkiaikoja. 

– Hyvillä mielin lähdetään Itä-Suomeen. Tavoitteena on pysyä pätkäajoissa lähempänä kärkeä ja mikäli pystytään parantamaan Seinäjoen kakkossijaa pykälällä niin eihän se huono olisi, Dahlqvist virnuilee. 

– Viime viikolla ajoimme AKK:n ajoleirillä ja torstaina ajetaan vielä pikku shakedown, joten tuntumasta se ei jää kiinni, Dahlqvist lisää. 

Henri Sääskilahti täydentää luokan kärkitrion, eroa Kauppiseen on 21 pistettä.  

SM5-luokassa iskun paikka

Seinäjoella koettiin pientä draamaa, kun SM5-luokan kaikki edelliset osakilpailut voittanut Ville Hautamäki ei ajanutkaan podiumin keskelle, vaan ykköspisteet keräsi Arttu Lähdeniemi. Luokan kolme edellistä mestaruutta vienyt Hautamäki on kuitenkin selvääkin selvempi voittajasuosikki Joensuussa. 

Joensuussa olisi tarjolla siis kunnon iskun paikkaa haastajille, mikäli meinaavat mestarin yrittää syrjäyttää tällä kaudella valtaistuimelta. 

SM Itärallissa ajetaan perjantaina ja lauantaina yhteensä yhdeksän erikoiskoetta, joille mittaa kertyy vajaat 95 kilometriä. Kilpailua voi seurata tuttuun tapaan Moottoriurheilu TV:n YouTube-livelähetyksien välityksellä. Tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta rallism.fi

Ralli SM -osakilpailujen koostelähetykset esitetään tällä kaudella jo kisaviikonlopun sunnuntaisin Yle TV2:lla ja Yle Areenassa. SM Itärallin parhaat palat ovat vuorossa sunnuntaina 18.6. klo 19:25. 

SM Itäralliin ilmoittautuneet »
Sarjasäännöt kaudella 2023 »
Tiimimestaruuskilpailun osallistujat »

SM Itäralli -info, reitti & aikataulu

SM Itärallissa ajetaan perjantaina ja lauantaina 16.-17.6. kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta ja yhteensä 94,42 erikoiskoekilometriä. Ensimmäiset kaksi erikoiskoetta (7 km) kisaillaan perjantai-iltana ja loput seitsemän (87,42 km) lauantaina.

Rallin kilpailukeskus sijaitsee Joensuun Raviradalla, Linnunlahdella aivan Joensuun keskustan tuntumassa (Linnunlahdentie 5, 80110 Joensuu). Kilpailijat lähetetään liikkeelle Joensuun Mehtimäeltä perjantaina klo 19, jossa ajetaan myös rallin ensimmäinen erikoiskoe. 

Lauantain kisapäivään startataan puolestaan Joensuun Raviradalta klo 9:15 alkaen. Maalijuhlallisuuksia torilla vietetään klo 18:40 alkaen. 

Kilpailun aikataulu

Perjantai 16.6. 

19:01 LÄHTÖ Mehtimäki
19:11 EK1 Mehtimäki / 1,50 km (sulkuaika 17:00-22:00)
20:06 EK2 Kissapuro / 5,50 km (18:30-23:45)
20:49 YÖTAUKO Linnunlahti

Lauantai 17.6. 

09:31 LÄHTÖ 2 Joensuun Tori
10:13 EK3 Kuusvaara 1 / 11,40 km (sulkuaika 08:30-19:15)
10:44 EK4 Mäkrä 1 / 7,67 km (09:00-20:30)
11:34 EK5 Oskola 1 / 13,26 km (09:45-21:00)
12:49 HUOLTO Joensuun Ravirata
14:35 EK6 Kuusvaara 2 / 11,40 km (sulkuaika 08:30-19:15)
15:06 EK7 Mäkrä 2 / 7,67 km (09:00-20:30)
15:56 EK8 Oskola 2 / 13,26 km (09:45-21:00)
16:41 EK9 Tervavaara / 22,76 km (15:00-23:59)
18:40 MAALI Joensuun Tori

Livelähetykset Moottoriurheilu TV:ssä: Perjantai »Lauantai »

Kilpailun liput saat kätevästi ennakkoon Corego shopista »

SM-luokkien pisteet 4/7 osakilpailua

SM1-luokka
1. Teemu Asunmaa 85p
2. Lauri Joona 72p
3. Juha Salo 67p

SM2-luokka*
1. Benjamin Korhola 87p
2. Henri Hokkala 79p
3. Ville Ruokanen 49p 

*Luokan pistetilanne on ehdollinen vetoomusoikeuskäsittelyn päätökseen saakka. 

SM3-luokka
1. Justus Räikkönen 85p
2. Tuomas Välilä 68p
3. Niko Patajoki 37p 

SM4-luokka
1. Tuukka Kauppinen 71p
2. Raoul Dahlqvist 56p
3. Henri Sääskilahti 50p  

SM5-luokka
1. Ville Hautamäki 96p
2. Konsta Saarinen 76p
3. Arttu Lähdeniemi 55p 

Tiimit
1. Co-Motorsport 172p
2. Rautio Motorsport 2 157p
3. TGS Skoda Motorsport Suomi 154p 

Kaikki SM-sarjan pisteet »

Secto Rally Finland Power Stage

Ralli SM -sarjan osakilpailuissa ajetaan kaudella 2023 Secto Rally Finland Power Stage -erikoiskoe, josta kilpailijat keräävät luokittain pisteitä. SM Itärallissa Power Stagena toimii päätöserikoiskoe, EK 9 Tervavaara (22,76 km). 

Power Stage -luokkajohtajat: 4/7 osakilpailua

SM1-luokka: Juha Salo
SM2-luokka: Benjamin Korhola
SM3-luokka: Tuomas Välilä
SM4-luokka: Tuukka Kauppinen
SM5-luokka: Konsta Saarinen

Kaikki Power Stage pisteet »
Lue lisää Secto Rally Finland Power Stagesta »

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.