Jaksa liikenteessä

Liikenteessä on hyvä olla silloin kun aistit ovat hereillä. Välillä kuitenkin elämässä ja työssä voi tulla eteen tilanteita, että matkustamiselle ei ole vaihtoehtoa, ja ainoa tapa matkustaa on oma auto. Välillä joutuu ajamaan liikenteessä, vaikka olisi väsynyt – mutta sitä tulisi välttää. Mikäli kuitenkin tiedät, että edessä on pitkä ja rasittava ajoreissu, voit valmistautua siihen etukäteen.

Edellisen päivän valmistelut

On hyvä muutenkin miettiä oman elämänrytmiä ja päivittäisiä askareita siinä mielessä, että miten ne rasittavat kehoasi. Jos esimerkiksi olet ammattiautoilija, tiedät, että kehosi tarvitsee myös muuta liikuntaa kuin sen autossa istumisen.

Stressikin saattaa helposti alkaa painaa pääkoppaa, ja silloin voi avuksi kokeilla täysin luonnontuotetta, CBD-öljyjä, joita on saatavilla sekä hyvin varustelluista tavarataloista, että suoraan verkkokaupoista. CBD-öljyllä on tutkitusti ollut vaikutusta henkilöiden stressitasoon ja se on auttanut myös ahdistuksessa. Jos haluat tietää enemmän, niin lue lisää linkin takaa.

Eikä ainoastaan CBD-öljy, vaan monet muutkin luonnontuotteet ja -valmisteet antavat lisää energiaa ja jaksamista pimeään aikaan ja kiireeseen. Erilaiset vitamiinivalmisteet ja hivenaineet eivät ole pahitteeksi, sillä emme saa niitä tarpeeksi ruokavaliomme kautta.

Nuku tarpeeksi

Aina ennen pitkää ajomatkaa pitäisi pyrkiä nukkumaan hyvin. Hyvään unirytmiin päseminen voi olla vaikeata, mutta muutama niksi auttaa monia. Ensinnäkin illalla ei pitäisi enää syödä mitään raskasta, eikä harrastaa myöskään raskasta liikuntaa. Television ja älypuhelimen näytöt pitäisi unohtaa jo hyvissä ajoin ennen sänkyyn siirtymistä. Eivät ne sähköpostit tai sosiaalisen median viestit sieltä mihinkään katoa, ja ovat siellä vielä aamullakin.

Unen tarve on meillä kaikilla yksilöllistä. Tyypillisesti aikuisen ihmisen katsotaan tarvitsevan unta noin 7–9 tuntia vuorokaudessa, mutta tunnetaan myös tapauksia, joissa ihminen tarvitsee unta selvästi enemmän tai vähemmän.  

Valmistaudu matkaan

Ajaminen kuluttaa kehoamme sekä vaatii vireyttä aivoiltamme ja tarkkuutta silmiltämme. Olemme ajaessamme korkean vireystilan vaiheessa ja samalla kulutamme energiaa. Onkin hyvä varustautua pitkään matkaan pakkaamalla autoon vettä juotavaksi ja esimerkiksi porkkanoita tai pähkinöitä välipalaksi. Sokeriset ja rasvaiset välipalat ja energiajuomat eivät ole suositeltavia pidemmän päälle. Energiajuomissa on hyvä muistaa, että ne antavat nopean energialisäyksen joka kestää vain vähän aikaa, ja sen jälkeen väsymystila vain lisääntyy. Automatkalle on hyvä pakata mukaan eväitä, jotka säilyvät huoneenlämmössä. Jos automatka on oikein pitkä, kannattaa varata mukaan enemmän eväitä ja pakata ne kylmälaukkuun.

Jos tarvitset päivällä pienet nokoset, voit ottaa 15 minuutin nokkaunet, juoda kahvin ja jatkaa matkaa. Nokosten ja kahvin ohella on hyvä ottaa parin minuutin kävelytuokio taukopaikalla tai auton ympärillä, ettei kehon lihakset aivan kohmetu istumisesta.

Liikunta on muutenkin tärkeätä, varsinkin jos matka on oikeasti pitkä. Tauolla suoritettu pienimuotoinen venyttely ja kävely antavat kehollesi mahdollisuuden jaksaa loppuun saakka ilman kramppeja. Vessassa käynti tauolla on tietenkin myös hyvä suorittaa hyvissä oloissa, ettei sitten tarvitse tien varressa käydä hädällä.

Tarkista myös kulkuneuvo

Se, että pitää itsestään huolta ajomatkaa varten on tärkeätä, mutta autokin on hyvä tarkastaa. Onko renkaat kunnossa, vettä pissapojassa, valot kunnossa, vararengas, tunkki…. ja jos on matkalla johonkin tuntemattomaan määränpäähän, on hyvä tutkia myös vähän ajomatkaa ja miettiä sopivia välietappeja. Kerralla ei kannata ajaa koko matka, jos suinkin on mahdollista tauottaa ajoa.

Ammattikuskeilta kysytään tasaisin väliajoin heidän jaksamistaan, ja miten he jaksavat, ja tällainen vastaus on varsin tyypillinen:

Paras lääke tähän ammattiin on se, että nukut hyvin, syöt hyvin ja huolehdit liikkumisesta. Ne auttaa jaksamaan parhaiten tässä työssä.

Trackbacks & Pings

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.