Huomasimme toimituksessa taannoin, että emme ole kirjoittaneet rallista tai jokamiesluokasta eli jokkiksesta pitkiin aikoihin. Tämän viikon lehden teema kesämatkailu ja kesäautoilu sopi tähän tarpeeseen loistavasti ja kävimme tapaamassa Vihdin Veikkoinkorvessa Sami Rautasta. Samilla on kokemusta niin kartingista, rallista kuin jokkiksesta, joten mies oli oikea mies tähän tapaamiseen.
Jokamiesluokka on Suomen suosituin autourheilulaji
Harrastajamäärillä laskettuna jokamiesluokka on Suomen suurin autourheilulaji. Lajin suurimmat kilpailut keräävät paikalle satoja autoja, ja peruskilpailutkin vetävät lähes sata autoa kilpailemaan mm. Somerolle, ja Hyvinkäälle. Itseasiassa Someron seuraava kisa on 9.heinäkuuta, ja Tammisaaressa ajetaan 27.elokuuta.
Mukaan kilpailemaan pääsee jo sinä vuonna, kun täyttää 15 vuotta, suoritettuaan ensin JM-tutkinnon. Tutkinnon voi suorittaa sinä vuonn,a kun henkilö täyttää 15 vuotta. Nuorten luokassa alle 18-vuotiaat, sekä pojat että tytöt voivat ajaa yhdessä. Alle 18-vuotiaat tytöt voivat osallistua naisten ja nuorten luokkaan, jos luokat ajetaan kilpailussa eri päivinä. Yleisessä luokassa kuljettajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt. Senioriluokkaan saa osallistua aikaisintaan täytettyään 50 vuotta. Kaikissa luokissa kuljettajilta vaaditaan tutkinnon lisäksi kilpailulisenssi, joka sisältää kilpailijan tapaturmavakuutuksen.
Jokkis on erikoislaatuinen kisamuoto
Me kysyimme Samilta, mitä häneltä useimmiten kysytään, kun ihmiset kuulevat hänen ajavan jokamiesluokka.
– Ensimmäinen ja yleisin kysymys liittyy auton myyntiin kisan jälkeen. Jokamiesluokassa on sääntö, että auto pitää myydä 2000 eurolla, jos joku sen haluaa kisan jälkeen ostaa siinä kunnossa, kun auto on. Itse olen pari kertaa myynyt auton ja pari kertaa ostanut auton kilpailuissa. Autoja on tullut ostettua myös tutuilta, sillä jokamiesluokan kisoissa kaikki tuntevat toisensa aika hyvin.
Sami itse aloitti isojen autojen kisat 2008 ajettuaan nuorempana kartingia.
– Kaveri sai puhuttua mukaan ja tietty veto ajamaan kilpaa on vienyt sitten noin 50 jokkiskisaan ja 15 ralliin näiden vuosien aikana. Matkalle mahtuu paljon hyviä muistoja, ja uusia tuttuja rallin piiristä.
– Jokamiesluokassa vetää puoleensa sen edullisuus verrattuna ralliin. Joskin tuo 2000 euroa menee jo auton moottoriin, mutta lajin harrastaminen on kuitenkin huomattavasti edullisempaa kuin esimerkiksi varsinainen ralli. Viime jokkiskisoissa autosta hajosi vaihteet ja rallissa mentiin pari kertaa ympäri.
Samilla onkin pihassa jo uusi kori odottamassa ralliautoksi kehittymistään.
– Keskimäärin ajan 8-9 kisaa kesässä, mutta ennätys taitaa olla 15 kisaa vuodessa, ja silloin oli 12 jokamiesluokan kisapäivää ja kolme rallia. Joskus lähdetään kaverin kanssa ajamaan yhdellä autolla, koska säännöissä on mahdollista ajattaa samaa autoa kahdessa luokassa. Kaveri ajaa junioreissa ja minä yleisessä sarjassa.
– Normaali kisamatka alkaa aamulla varhain ja päättyy illalla myöhään kotiin tulemiseen. Itse kilpailu kestää muutaman tunnin riippuen lähtöjen määrästä. Kisat ajetaan pudotusajoina.
Mukaan jokkikseen?
Jos nyt sitten jokkis kiinnostaa ja haluaa lähteä kokeilemaan omia taitojaan, miten on hyvä edetä?
– Hyvä tapa lähteä mukaan on kävellä tallille ja kysyä lajista lisää. Kilpailulisenssi ja lajitutkinto pitää suorittaa ja sitten voi kysyä tallilta, josko pääsisi kokeilemaan ajamista ennen oman auton ostamista. Näihin kokeilijoihin suhtaudutaan positiivisesti, ja sen sijaan että sijoittaisi saman tien tuhansia euroja rahaa autoon, voi päästä kokeilemaan kisaa muutamalla satasella.
Tutkinto maksaa 50 euroa ja kansallinen lisenssi 114 euroa, tämän lisäksi kuskin on hyvä olla jäsen jossain paikallisessa urheiluautoseurassa. Osallistumismaksut kilpailuissa ovat yleensä muutaman kymmenen euron luokkaa per kilpailu. Palkinnot vaihtelevat kilpailusta toiseen.
– itsestä on tuntunut siltä, että aivan viime kisoissa on mukaan tullut myös uusia, nuoria kilpailijoita, joten laji voi ihan hyvin myös paikallisesti. Itse käyn kisoissa noin 200 km maksimisäteellä, ettei päivistä tule turhan pitkiä, kertoo Sami.
– Mielessä on jo ensi vuonna Veikkoinkorvenkin alueella ajettava Rallisprint-osakilpailu, kun 19.5. on rallikalenterissa Vihdin UA:n järjestämä SM-Rallisprint Vihti.