Meri Levulan FIA Girls On Track -valmennusmatka antoi huimasti oppia tulevaisuudelle

Lohjalta ponnistava nuori rata-autoilija Meri Levula, 16, vietti jännittäviä päiviä syyskuun alussa, kun hänet oli kutsuttu kansainvälisen autoliitto FIA:n yhdessä Ferrari Driver Academyn ja Iron Dames -kilpatallin kanssa järjestettyyn FIA Girls On Track -valintatilaisuuteen. Ollessaan yksi kahdeksasta valitusta nuoresta eri kansallisuuksia edustavasta naiskuljettajasta, oli Levula kovassa seurassa.

Meri Levula (vasemmalla) seitsemän muun maailman parhaan nuoren naiskuljettajan kanssa. Kuva: FIA

-Ferrari Driver Academyn johtaja avasi tapahtuman sanomalla, että tässä on kahdeksan maailman lahjakkainta tyttökuljettajaa. Hän jatkoi, että vaikka vain yksi meistä pääseekin jatkoon, on meillä kaikilla lupaava tulevaisuus edessä. Se oli todella juhlallinen tilanne, Levula kertoo ensimmäisestä päivästään Italian Franchiacortassa.

Tapahtumaan kuului paitsi valinta Ferrari Driver Academyyn, niin myös valmennusta kaikille mukaan valituille. Maailmanluokan huiput valmensivat Levulaa ja muita osallistuneita muun muassa henkisessä valmistautumisessa, mediaesiintymisessä, fyysisessä harjoittelussa sekä tietenkin ajamisessa. Tapahtuman pääkouluttajan tausta oli muun muassa Toyota Gazoo Racingin sekä Max Verstappenin taustajoukoissa, sekä fysiikkakoulutuksesta vastaava 321 ranskalainen 321 Perform on toiminut Alpinen F1-tiimin sekä Sebastien Ogierin kanssa.

-Tapahtuman painotus oli valmentamisessa ja kehittymisessä, ja vaikka ei tullut lähtöä Maranelloon, niin tapahtumasta jäi käteen todella paljon. Muun muassa fysiikkatesteistä saatiin raportti, minkä pohjalta kehittää treeniohjelmaa fyssarini kanssa. Myös puitteet olivat kunnossa, kun Formula 4 -autoista vastasi F4-sarjan huipputallo Prema ja mukana oli rekallinen pelkästään Pirellin renkaita. Valintatapahtumaan oli selkeästi panostettu paljon, Levula hehkuttaa.

-Preman ja Ferrari Driver Academyn lisäksi paikalla oli Iron Damesin perustajia, joiden kanssa keskustelin pitkään. Oli todella upeaa keskustella ihailemani tiimin jäsenien kanssa, Levula jatkaa matkastaan Italiaan.

Valintamatkaan kuului olennaisena osana myös Formula 4 -auton testaamista. Honda Civicillä FRC-sarjan V1600-luokkaa kuluneena kautena ajaneelle Levulalle hyppy aitoon formula-autoon oli mykistävä. Uudesta autosta huolimatta Levula oli kolmanneksi nopein kovatasoisessa, kansainvälisessä seurassa.

-Formula Nelosella oli makeaa päästä vetämään. Vaikka Franciacortan rata olikin aika pieni ja syheröinen, pääsuoralla huiput nousivat 210 kilometrin paikkeille. Formula 4 -auto on myös todella fyysinen ajaa, ja jarrupoljinta joutuu painamaan monen kymmenen kilon voimalla. Huikea kokemus kaiken kaikkiaan.

-Ensi vuonna jatkamme vielä Minillä V1600-luokan SM-sarjassa. Ensi kaudeksi valmistuvaan autoon saadaan kaikki herkut, ja se tulee olemaan todella kilpailukykyinen auto luokassa. Talvella treenataan paitsi ajamista, myös fysiikkaa, Levula kertoo ensi kauden suunnitelmistaan.

Meri Levula pääsi Italiassa ottamaan ensituntumaa aitoon Formula 4 -autoon. Kuva: FIA.

Finnish Racing Championship on suomalaisen rata-autoilun huippusarja,
jonka pääluokkana on uusi TCR Finland -luokka.

finnishracingchampionship.fi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.