Mika Häkkinen: Grosjean on hengissä turvallisuusparannuksien ansiosta – kolme merkittävää tekijää pelasti hänet

Unibetin F1-insider Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Bahrainin osakilpailua, jonka ensimmäisen kierroksen vakavasta onnettomuudesta Romain Grosjean selvisi kuin ihmeen kaupalla. Häkkinen kiittelee FIA:n ja F1-sarjan vuosien aikana tekemiä turvallisuusparannuksia, jotka pelastivat Grosjeanin hengen.

Romain Grosjean on hengissä kiitos FIA:n, Formula 1 -sarjan insinöörien ja ratasuunnittelijoiden, jotka ovat yhdessä parantaneet kuljettajien turvallisuutta viimeisten 30 vuoden aikana. Olemme nähneet monia pahoja onnettomuuksia Formula ykkösissä, mutta harva niistä on ollut yhtä vakava kuin Grosjeanin.

F1-historian 30 ensimmäisen vuoden aikana moni kuolemantapaus johtui törmäyksestä metallikaiteisiin, mukaan lukien Jochen Rindtin kuolemaan johtanut onnettomuus vuoden 1970 Italian osakilpailussa Monzassa. Vain kolme kuukautta sitten vietimme sen murhenäytelmän 50-vuotispäivää. 

Nykyiset kaiteet ovat paljon vahvempia, ja ne on asennettu oikein sekä suunniteltu kestämään erittäin kovia törmäyksiä. Grosjean kuitenkin osui kaiteeseen 221 kilometrin tuntinopeudella, ja G-voimia törmäyksessä oli 53.

Koska onnettomuus tapahtui heti lähdön jälkeen, auton tankki oli täynnä ja polttoainetta oli noin 140 litraa. On erittäin harvinaista, että moderni F1-auto katkeaa kahteen osaan ja että kevlartankki vahingoittuu ja aiheuttaa tulipalon. 

Kolme oleellista tekijää pelastivat Grosjeanin

Mielestäni kolme erillistä turvatekijää pelastivat Romainin hengen: hiilikuiturunko, haloturvakaari sekä tulenkestävät varusteet.

Vanha tallini McLaren otti ensimmäisenä hiilikuiturungon käyttöön vuonna 1981. Vuosien myötä näitä äärimmäisen kestäviä mutta kevyitä rakenteita on kehitetty niin, että ne kestävät jopa kovimmat törmäykset. Törmäyssuojaa edessä, takana ja sivuilla on parannettu jatkuvasti, ja sen ansiosta Romainilta ei murtunut yhtäkään luuta, mikä olisi saattanut estää häntä pakenemasta liekkejä.

Vuonna 2018 FIA otti käyttöön titaanista tehdyn haloturvakaaren, joka painaa 9 kiloa ja suojelee kuljettajaa isoilta ohjaamoon osuvilta kappaleilta. Olin täysin halon kannalla, etenkin Jules Bianchin traagisen onnettomuuden jälkeen vuoden 2014 Japanin osakilpailussa. Olemme jo nähneet monen kuljettajan välttävän loukkaantumisen halon ansiosta.

Olen täysin varma, että halo esti Romainin kypärää osumasta suoraan metallikaiteeseen. Se oli äärimmäisen tärkeää, sillä päähän kohdistuvia vammoja on vältettävä kaikin keinoin.

Oli tärkeää, että Grosjean pysyi tajuissaan 

Hajonneen polttoainejärjestelmän aiheuttamalla räjähdyksellä ja tulipalolla olisi voinut olla vakavat seuraukset. Romain pysyi kuitenkin tajuissaan sen ansiosta, että turvajärjestelmät suojasivat häntä törmäykseltä. Siksi hän pystyi tulemaan ulos autosta itse. Hänen selviytymisensä osoittaa myös sen, miten tehokkaita tulenkestävät ajohaalarit ja alusvaatteet ovat, sekä sen, miten hyvin kypärä ja visiiri kestävät.

Vuoden 1995 onnettomuudessani Australiassa menetin tajuntani, mutta onneksi auto ei syttynyt tuleen. Niki Lauda ei ollut yhtä onnekas pahassa kolarissaan Nürburgringillä vuonna 1975. Niki pelastui autonromustaan vain muiden kuljettajien rohkeuden ansiosta. 

Onnettomuuksissa jokainen sekunti ratkaisee

Oli fantastista nähdä Romainin kiipeävän ulos autostaan. Haluan myös antaa kunniamaininnan tohtori Ian Robertsille, joka saapui paikalle vain sekunneissa, avusti ratavirkailijaa saamaan tulen hallintaan ja auttoi Romainin pois. Sellaisissa tilanteissa joka sekunti on ratkaiseva.

Toivon, että Romainin käsien palovammat paranevat pian. Samalla onnittelut ovat paikallaan FIA:lle, F1:lle ja talleille: he ovat tehneet loistavaa työtä turvallisuusparannuksien suhteen. Vuosi 2020 on ollut vaikea kaikille, mutta Bahrainissa saimme todistaa kamalan onnettomuuden onnellista loppua.

Itse kilpailu sujui tutulla kaavalla

Kilpailun voitti Lewis Hamilton ajettuaan tavalliseen tapaansa vahvasti paalupaikalta uransa 95. osakilpailuvoittoon seitsemänkertaisena maailmanmestarina. Kuten tavallista, vain Red Bull uhkasi Mercedestä. Max Verstappen ja Alex Albon tekivät erittäin hyvää työtä ja ajoivat palkintopallille.

Olin kuitenkin pahoillani Sergio Pérezin puolesta, joka oli matkalla toiseen perättäiseen palkintopallisijaan ennen kuin hänen moottorinsa hajosi aivan kilpailun lopussa. Sergio on ajanut todella hyvin viime aikoina, ja hän oli taas tekemässä hyvää suoritusta Racing Pointille. Moottoririkot ovat erittäin harvinaisia, etenkin Mercedekselle, joten Sergion ja tallin pettymys oli suuri. Tallikaveri Lance Strollin kilpailu päättyi heti kilpailun alkuvaiheessa, kun hänen autonsa kiepsahti ympäri alhaisessa nopeudessa.

Sergion keskeytyksen myötä McLarenin Lando Norris ja Carlos Sainz ajoivat maaliin sijoilla 4 ja 5, ja McLaren on nyt valmistajien mestaruussarjassa kolmantena. Suoritus on tallilta erittäin merkittävä.

Ensi viikonloppuna ajetaan toisen kerran Bahrainissa, tällä kertaa eri rataprofiililla, mistä tuleekin mielenkiintoista katsottavaa. Uudet radat tuovat aina uusia haasteita mukanaan. Mutta tapahtuupa ensi sunnuntaina mitä tahansa, voimme olla ylpeitä siitä, että lajimme turvallisuus on niin hyvällä tasolla.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider. Kolumnia voi käyttää vapaasti lähteen mainiten.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.