Mika Häkkinen: ”Silloin halusin motorhomeeni nyrkkeilysäkin – Ferrarin koottava rivinsä”

Max Verstappen siirtyi Barcelonan voitollaan johtoon MM-pisteissä. Mika Häkkinen kehuu Red Bullin insinöörejä ja Mercedeksen työtä ongelmiensa korjaamiseksi. Charles Leclercin äärimmäinen pettymys toi Häkkisen mieleen muistoja vuodelta 2001. 

Max Verstappen otti vahvan voiton sunnuntaina ajetussa Espanjan osakilpailussa. Hän selvisi sekä pienestä seikkailusta radan ulkopuolelle että autonsa teknisestä viasta ja siirtyi kärkeen kuljettajien mestaruussarjassa. Tallikaveri Sergio ”Checo” Pérez oli toinen päästettyään tallimääräyksellä Verstappenin ohitseen, joten kaksoisvoitto oli täydellinen tulos Red Bullille. Talli johtaa nyt valmistajien sarjaa.

George Russell otti Mercedekselle palkintopallipaikan. Englantilainen ajoi vahvasti läpi 66 kisakierroksen. Mercedeksen paluuta paremmille sijoille korosti seitsenkertaisen maailmanmestari Lewis Hamiltonin ajo. Hän nousi ensimmäisen kierroksen rengasrikon jälkeen viidenneksi.

”Taas erittäin vahva voitto Max Verstappenille”, Mika Häkkinen kommentoi Unibetille. ”Insinöörit tekivät hyvää työtä antaessaan hänelle oikean strategian voittoon. Etenkin kun DRS ei toiminut kunnolla, talli tajusi, että kolmen pysähdyksen taktiikka olisi oikea ratkaisu.”

”Checo olisi helposti voinut voittaa kilpailun, mutta Red Bullin strategia ojensi voiton Maxille, koska siellä tiedetään, että mestaruustaistelussa jokainen piste on tärkeä. Sekin oli tiedossa, että tekninen ongelma hidasti Maxin menoa. Maailmanmestaruudet voitetaan tiiminä, ja Checo on todellinen tiimipelaaja Maxille – vaikka hänen oli varmasti erittäin vaikea luopua voitosta.”

”Mercedeksen kisasäädöt vaikuttivat todella vahvoilta”

Häkkinen uskoo, että Mercedeksen suoritukset Espanjassa kuvastavat paluuta kärkeen tallille, joka on voittanut valmistajien maailmanmestaruuden viimeisten kahdeksan vuoden ajan.

”Täällä Espanjassa Mercedes osoitti, kuinka ahkerasti he ovat paiskineet töitä ratkaistakseen pomppimisongelmansa, joka on hidastanut auton vauhtia suuresti ensimmäisten viiden kilpailun aikana. Positiivinen suunta oli nähtävillä jo perjantaina, mutta toisin kuin Miamissa, tällä kertaa vauhti säilyi läpi lauantain ja aina kilpailuun asti. Mercedeksen kisasäädöt vaikuttivat todella vahvoilta. Itse asiassa Lewis ja George kellottivat kisan toiseksi ja kolmanneksi parhaat ajat.

”Mercedes on nyt antanut Lewisille ja Georgelle auton, johon he voivat luottaa ja jolla voi todella ajaa kilpaa. Sen näki siitä, miten George pystyi puolustautumaan Red Bulleja vastaan kisassa. Lewisin nousu viimeiseltä sijalta viidenneksi oli aivan loistava. Osuma Kevin Magnussenin kanssa vaikutti kohtalokkaalta, mutta Lewis ja talli eivät luovuttaneet.” 

”Tiedämme, että Lewis olisi ollut neljäs ilman vesivuotoa, joka pakotti hänet hölläämään vauhtia viimeisten parin kierroksen ajan. Nyt palkintopallisijoista kilpailee kolme tallia. Kysymys kuuluu, pystyykö Mercedes ottamaan vielä yhden edistysaskeleen ja ajamaan voitoista. Uskon, että pystyy,” Häkkinen sanoo Unibetin tiedotteessa. 

”Halusin motorhomeeni nyrkkeilysäkin”

Startattuaan paalupaikalta ja hallittuaan kilpailun alkuvaihetta Charles Leclerc joutui pettymään, kun hänen Ferrarinsa moottori hajosi kierroksella 27. Leclercin tallikaveri Carlos Sainz koki samanlaisen ulosajon kuin Verstappen, mutta ajoi lopulta neljänneksi.

Leclercin äärimmäinen pettymys kärkipaikalta keskeyttämisen jälkeen on Häkkiselle tuttua.

”Minulle kävi sama juttu Espanjassa vuonna 2001. Johdin silloin kilpailua 42 sekunnin erolla Ferrarin Michael Schumacheriin, kun viimeisellä kierroksella hydrauliikkavuoto sai kytkimeni räjähtämään.”

”Muistan kertoneeni medialle, että halusin motorhomeeni nyrkkeilysäkin – niin turhauttavaa se oli. Oli hienoa nähdä Charlesin kiertävän pilttuuta ja kiittävän Ferrarin mekaanikkoja näiden kovasta työstä. Hän oli varmasti kamalan pettynyt, mutta tiesi, että koko talli tunsi samoin. Ferrarin on nyt koottava rivinsä, selvitettävä ongelma ja tuotava ensi viikolla Monacoon luotettava auto. Talli on nyt saanut haasteen sekä Red Bullilta että Mercedekseltä. Mutta faneille tilanne on todella kutkuttava.”

Kindred Grou

Kindred Group (entinen Unibet Group) on yksi Euroopan suurimmista online-pelejä ja digitaalisia sisältöjä tarjoavista yhtiöistä. Tukholman Nasdaq OMX Nordic Exchange -pörssiin listattu Kindred Group sisältää 9 asiakasbrändiä, joilla on yli 30 miljoonaa asiakasta maailmanlaajuisesti. Kindred on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) perustajajäsen. Yhtiö on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija. Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta www.kindredplc.com.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.