Rallin suomenmestaruussarjan kausi 2024 käynnistyy tulevana lauantaina 13. tammikuuta poikkeuksellisesti Riihimäellä. Viime vuosina SM-sarja on totuttu käynnistämään Rovaniemen Arctic Lapland Rallylla, joka ottaa tänä vuonna paikan sarjan toisena osakilpailuna. Kaikkiaan SM Auto Sorsa Riihimäki-ralliin ilmoittautui mukaan 113 autokuntaa, joista 72 ajaa SM-luokissa.
Sarjassa ajetaan alkavalla kaudella jälleen seitsemän osakilpailua. Kausi käynnistyy tulevana lauantaina Riihimäellä ja päättyy 4.-5. lokakuuta Kiteellä. Luokkajako SM-sarjassa pysyy samana kuin viime kaudella, pisteitä jaetaan viidessä eri luokassa.
Kauden päätteeksi kuljettajien lopulliseen pistesaldoon lasketaan kuudesta ensimmäisestä osakilpailusta viiden parhaimman pisteet, sekä Kiteen finaalikisan pisteet kokonaisuudessaan. Viime kausilta tuttuun tuttuun tapaan 1,5-kertaisia pisteitä on tarjolla finaalikisan lisäksi Rovaniemen osakilpailussa.
Suurin muutos on Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan (RSJM) yhteenliittäminen yleiseen SM-sarjaan. Muutos tarkoittaa sitä, että juniorit ajavat jatkossa nuotista ja kilpailevat yhdessä yleisen luokan kuljettajien kanssa SM-luokkasääntöjen mukaisilla autoilla. Junioreita voi näin ollen olla mukana jokaisessa SM-luokassa sekä Cup-arvoisessa SC1-luokassa.
Juniorit kerryttävät SM-pisteiden lisäksi myös omia RSJM-pisteitään. Periaatteessa on siis mahdollista, että juniorimestaruussarjan kuljettaja voi voittaa Rallin Suomen Juniorimestaruustittelin lisäksi yleisen SM-luokan Suomen mestaruuden tai Suomi Cup -mestaruuden.
SM1-luokassa kilpaillaan nelivetoisilla R5- ja Rally2-luokituksen autoilla, joilla ajetaan MM-tasolla WRC2-luokkaa. WRC3- ja Junior WRC-luokista tutut Rally3-luokan autot ovat pääosassa SM2-luokassa. SM3-luokassa nähdään puolestaan kaksivetoisia, pääasiassa Rally4-luokituksen autoja.
Myös alle 18-vuotiaille tarkoitetussa Nuorten SM -luokassa siirrytään ajamaan nuotista ja kyseinen luokka sulautetaan yhteen SM4-luokan kanssa. Kalustona luokassa toimivat jatkossakin V1600-luokan autot. Myös tässä luokassa saatetaan siis saada tuplamestari, mikäli joku Nuorten SM -pisteistä ajava kuljettaja voittaa myös yleisen luokan Suomen mestaruuden.
SM5-luokassa kilpaillaan vanhemmilla nelivetoisilla autoilla, joihin kuuluu mm. S2000-, R-Lite- ja N-ryhmän autot.
SM1-luokassa puhaltavat uudet tuulet
SM-sarjan ykköskategoriassa on käynyt kausien välisen tauon aikana melkoinen puhuri. Luokan tutuista kuljettajista mm. Juha Salo ja Riku Tahko ilmoittivat päättävänsä ralliuransa ja toisaalta moni viime vuosien menestyskuljettajista jahtaa tällä kaudella mainetta ja kunniaa kansainvälisissä ympyröissä.
Vaikka suurimmat tähdet loistavatkin poissaolollaan, on mukana silti hyvä kattaus kotimaan kärkikuskeja. Suurimpana ennakkosuosikkina Riihimäen osakilpailuun starttaa viime kaudella luokassa hyvää vauhtia esittänyt ja WRC3-luokan mestaruuden voittanut Laukaan Roope Korhonen.
Korhosen kovimmat haastajat tulevat kolmikosta Anssi Rytkönen, Niclas Grönholm ja Mikko Eskelinen. Viime vuonna SM2-luokan Suomen mestaruuden voittanut Benjamin Korhola ottaa urallaan askeleen eteenpäin ja nousee SM1-luokkaan. Korholan vauhti Rally2-kalustolla voi vielä alkukaudesta olla pienoinen kysymysmerkki, mutta viimeistään kauden toisella puoliskolla voidaan Korholaltakin odottaa urotekoja.
Yksi mielenkiintoinen kuljettaja seurattavaksi on numerolla 16 starttaava Kari Kivenne. 90-luvulla kovaa vauhtia esittäneen Kiventeen kartturiksi hyppää vuoden 2022 kuljettajien SM1-luokan Suomen mestari, Mikko Heikkilä.
Viime vuonna luokan Suomen mestaruuden voittanut Teemu Asunmaa on ilmoittanut aloittavansa kautensa helmikuun alun Rovaniemen osakilpailusta.
Flying Finn Future Star -titteli tarjolla yhdelle SM2- tai SM3-luokan kuljettajalle
SM2-luokassa saadaan tällä kaudella uusi mestari, kun Benjamin Korhola vaihtoi luokkaa ylemmäs. Taso on silti äärimmäisen kova, sillä mukana ovat viime vuonna luokan himmeämmät mitalit napanneet Henri Hokkala ja Toni Herranen. Kaksikon nimekkäimmät haastajat ovat viime vuoden nelonen ja Masters Cup -tittelin vienyt Ville Ruokanen sekä valikoituja osakilpailuja ajanut Jesse Kallio.
SM3-luokassa viime kaudella esiintynyt Jooa Iivari hyppää luokkaa ylemmäs ja pyrkii haastamaan kokeneempia kuljettajia. Riihimäelle mukaan on ilmoittautunut Junior WRC -luokassa viime kaudella yhden osakilpailuvoiton napannut Irlannin Eamonn Kelly sekä Kazakstanin Petr Borodin.
SM3-luokassa voittoa tavoittelemaan lähtee 14 kuljettajaa. Selkeänä ennakkosuosikkina reitille lähtee viime vuoden hopeamitalisti Tuomas Välilä. Välilä oli lähellä mestaruutta jo viime kaudella, mutta perui osallistumisensa viimeiseen kisaan perheenlisäyksen johdosta.
Leevi Lassila ja viime vuonna SM4-luokan Suomen mestaruuden kuitannut tulevaisuuden lupaus Tuukka Kauppinen lukeutuvat Välilän lisäksi kisan voittajasuosikkeihin. Kolmen edellä mainitun lisäksi takaa on monia tyrkyllä aivan voittokamppailuunkin saakka.
Ulkomaalaisväriä luokkaan on saatu peräti neljän autokunnan verran. Italialaiset Valentino Ledda ja Giovanni Trentin sekä Viron Mark-Egert Tiits ja Belgian Thomas Martens lähtevät haastamaan kotimaan kärkeä Riihimäen lumiränneihin.
Alkavalla kaudella SM2- ja SM3-luokassa kilpaillaan myös Flying Finn Future Star -tittelistä, joka jaetaan jälleen muutaman vuoden tauon jälkeen.
Ohjelman voittanut kuljettaja on saanut alusta asti merkittävän palkinnon. Vuonna 2024 palkintona voittajalle tarjotaan osallistuminen vuoden 2024 Secto Rally Finlandiin. Hän pääsee näyttämään taitojaan Suomen MM-rallin sorateillä täydellisellä kilpailupaketilla, sisältäen M-Sportin Ford Fiesta Rally3 -auton ja huoltokokonaisuuden: Pirellin renkaat, polttoaineet, osallistumismaksut, testin ennen kisaa, koulutuksen ja valmennuksen, kuin myös konsultoinnin PR- ja mediasuhteiden hoitamiseen.
Paras nuori kuski valitaan Ralli SM -sarjassa kerrytetyn menestyksen kautta ja valinta kohdistetaan niihin 1.1.1999 tai myöhemmin syntyneisiin suomalaisiin, jotka ajavat sarjassa Ford Fiesta Rally3, Rally4 tai vastaavalla Ford-kalustolla sekä Pirellin renkailla.
Palkinnon saaja julkaistaan kauden viidennen osakilpailun jälkeen järjestettävien testien päätteeksi.
Lue lisää Flying Finn Future Star -ohjelmasta täällä.
Huimat 30 kuskia SM4-luokkaan
V1600-luokituksen vakioautoilla kilpailtavassa SM4-luokassa on mukana peräti 30 autokuntaa. Viime vuoden mestarin, Tuukka Kauppisen, noustessa SM3-luokkaan, tullaan tähänkin luokkaan saamaan varmuudella uusi mestari.
Voimasuhteita on haastava vielä tässä kohtaa julistaa, sillä luokan lähtijöistä suurin osa on alle 20-vuotiaita ja vasta debytoimassa SM-tasolla. Mukana on kuitenkin viime vuoden SM-mitalisteja Henri Sääskilahden ja Jose Kankaan muodossa sekä monissa yksittäisissä osakilpailuissa pärjänneet Ville Vatanen ja Tomi Tikkinen, joiden pitäisi olla korkealla, ainakin ”paperilla”.
Hautamäen valtakausi ohi SM5-luokassa?
Neljä edellistä SM5-luokan Suomen mestaruutta voittanut Ville Hautamäki loistaa poissaolollaan Riihimäen osallistujaluettelosta. Huhuja multimestarin lopettamisesta, ainakin SM-tasolla, kuultiin viime syksynä mutta virallista lopettamispäätöstä Hautamäki ei ainakaan julkisesti ole vielä tehnyt.
Myöskään viime kauden SM-pronssimitalisti Konsta Saarista ei ainakaan Riihimäellä nähdä. Poissaolot tarkoittavat sitä, että viime kauden mitalisteista ainoastaan Arttu Lähdeniemi on viivalla lauantaina ja aloittaa kauden selvänä ykkössuosikkina. Lähdeniemelle suurimman paineen tulevat tarjoilemaan Pekka Keski-Korsu, Juha Koljonen ja Nico Valkonen.
SM5-luokassakin nähdään kaksi ulkomaalaiskuljettajaa. Proracing-tiimin ilmoittamina mukana ovat Ukrainan Serhii Potiko ja Nadia Soboleva.
SM Auto Sorsa Riihimäki-rallissa ajetaan lauantaina yhdeksän erikoiskoetta. Kisa käynnistyy klo 11 Riihimäen keskustan lähtötapahtumilla ja päättyy iltakuudelta Auto Sorsalla järjestettäviin maalijuhliin.
Ralli SM -osakilpailuja voi seurata tuttuun tapaan Moottoriurheilu TV:n YouTube-livelähetyksien välityksellä. Tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta rallism.fi. Osakilpailujen koostelähetykset esitetään kisaviikonlopun sunnuntaina Yle TV2:lla ja Yle Areenassa.