Rallistara: Markku Alen


Markku Alén on suomalainen entinen rallikuljettaja, joka on yksi Suomen menestyneimmistä ja tunnetuimmista ralliautoilijoista. Hän syntyi 15. helmikuuta 1951 Helsingissä ja aloitti ralliuransa 1970-luvun alussa. Alénin ura kesti lähes 20 vuotta, ja hän kilpaili monissa kansainvälisissä rallisarjoissa.

Markun rallimenestys

Markku Alén tunnetaan erityisesti menestyksestään rallin MM-sarjassa ja erityisesti Suomen rallissa, joka on yksi maailman arvostetuimmista rallikilpailuista. Hän saavutti useita voittoja ja podium-sijoituksia urallaan ja oli arvostettu kuljettaja niin kilpakumppaneiden kuin faniensa keskuudessa.

Alén ajoi useiden eri automerkkien tehdastiimeissä, kuten Fiatilla, Lancialla, Lancilla ja Subarulla. Hän oli tunnettu rohkeasta ajotyylistään ja taidostaan hallita autoa vaikeissakin olosuhteissa. Hänen nopeutensa ja näyttävät ajonsa tekivät hänestä suositun kuljettajan rallimaailmassa. Alén on useasti sanonut, että hän pitää Lancian ”nollakolmeseiskaa” mieluisimpana ralliautonaan. Hän on myös kehunut vuolaasti sen ulkonäköä vuosien varrella.

Alénin urotekoihin 037-mallilla kuului muun muassa pahamaineisen Korsikan MM-asfalttirallin voitto vuosina 1983 ja 1984. MM-sarjan merkkimestaruuden Lancia voitti kyseisellä automallilla vuonna 1983.

1978

Kausi 1978 oli varsin värikäs Markku Alénin uralla. Hän osallistui moniin kilpailuihin, mukaan lukien MM-rallit, kotimaiset rallit, EM-sarja sekä Britannian ja Italian sarjat. MM-sarjassa Alén voitti kolme osakilpailua: Italiassa, Portugalissa ja Suomessa. Lisäksi hän saavutti toisen sijan Kreikassa ja Kanadassa sekä kolmannen sijan Ruotsissa.

Alénin kolme osakilpailuvoittoa, kuusi palkintosijoitusta ja 52 MM-pistettä riittivät voittamaan hänelle FIA Cupin mestaruuden, jota on myös epävirallisesti kutsuttu rallin kuljettajien maailmanmestaruudeksi. Vuoteen 1979 asti rallin MM-sarjassa kilpailtiin vielä kuljettajien maailmanmestaruudesta, joten Alén sai ”kunnian” olla viimeinen FIA Cupin mestari, epävirallinen rallin maailmanmestari.

Markku Alénin saavutukset kaudella 1978 olivat merkittäviä ja vahvistivat hänen asemaansa rallimaailmassa. Hän osoitti taitonsa ja nopeutensa useissa eri kilpailuissa, ja FIA Cupin mestaruus oli kruunu hänen kaudelleen.

Hän on myös menestynyt esimerkiksi legendaarisessa Monte Carlon rallissa ja Ruotsin rallissa.

Yhteensä Alén on voittanut 19 MM-sarjan osakilpailua ja on kuusinkertainen Jyväskylän Suurajojen voittaja.

Alén voitti myös jäärata-ajon Suomen-mestaruuden vuonna 1970. Alénin isä Eero Alén oli myös jäärata-ajon Suomen mestari.

Vaikka Alén lopetti kilpailu-uransa 1990-luvulla, hän on edelleen aktiivinen rallimaailmassa ja toimii usein kommentaattorina eri rallitapahtumissa. Hän on myös osallistunut historiallisiin rallikilpailuihin ja säilyttänyt läheisen suhteen ralliautoiluun.

Markku Alén on jättänyt jälkensä suomalaiseen ja kansainväliseen rallimaailmaan. Hänen taitonsa, menestyksensä ja persoonansa ovat tehneet hänestä ikonin rallikuljettajien joukossa.

Oma helikopterikenttä!

Rallilegenda Markku Alénin miljoonakämppä sijaitsee julkkisten suosimalla merinäköalapaikalla – naapuritähdellä vaatimattomampi tontti. Markku Alén on kertonut monissa haastatteluissa viettävänsä runsaasti aikaa Porkkalan-mökillään. Markun nimellä huvilaa ei kuitenkaan kiinteistörekisteristä löydy, sillä se on siirretty jo vuonna 1989 poikien Antonin, 37, ja Andrein, 40, nimiin.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.