Saksan GT4-kauden finaali edessä

Voittoisissa tunnelmissa kauden päätöskilpailuun
SAMI-MATTI TROGEN VALMIINA HOCKENHEIMIIN

Saksan GT4-sarjan viimeinen osakilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Hockenheimin radalla. Walkenhorst Motorsportin Sami-Matti Trogen ja hänen ajoparinsa Enzo Joulié lähtevät kauden päätökseen hyvin latautuneena ja valmiina taistelemaan palkintokorokesijoituksista. Lisäpuhtia Trogenin kilpailuun tuo viime viikonloppuna otettu voitto perinteikkäästä ADAC Digital GT500-simulaattorikilpailusta, joka järjestettiin Simracing Expo -tapahtuman yhteydessä.

Hockenheim on nimi, joka tuskin jättää ketään kylmäksi. Se on Nürburgringin ohella toinen Saksan suurista, kansainvälisesti tunnetuista moottoriradoista. Paikalla on ajettu kilpaa jo 91 vuotta, joskin radan profiili ja puitteet ovat vuosien saatossa muuttaneet julkisia teitä hyödyntäneen 12-kilometrisen ”kolmion” moderniksi, 4,6 kilometrin mittaiseksi GP-areenaksi. Rata sijaitsee Baden-Württembergin osavaltiossa, noin 20 kilometriä Mannheimin kaupungista etelään. Frankfurt am Mainin lentokentältä paikalle ajaa alle tunnissa.

Trogen ja Joulié ovat sarjassa 11. sijalla ennen päätöskilpailua. Paikka kärkikymmenikössä on vain yhden pisteet päässä; sitä pitävät hallussaan Bonk Motorsportin Leon Wassertheurer ja Tim Reiter, jotka niin ikään kilpailevat BMW M4 GT4-autolla. Suomalais-ranskalaisen kaksikon kausi on ollut monella tavalla aaltoileva, mutta vauhdin puolesta erittäin lupaava. Tavoitteena onkin kohentaa sarjasijoitusta ja täten päättää kausi positiivisissa tunnelmissa.

Voitto SimRacing Expolla

Viikko sitten Saksan Dortmundissa järjestetty ADAC SimRacing Expo on vuoden suurin ajosimulaattoritapahtuma. Paikalla on niin eturivin laitevalmistajia kuin myös kilpatalleja, sarjajärjestäjiä, ja lajista kiinnostuneita. Tapahtuman kohokohta on perinteikäs ADAC Digital GT500 -kilpailu, joka on kuulunut ohjelmaan alusta asti.

Nimensä kilpailu saa sen pituudesta: 500 kilometriä. Kalustona toimii GT3-luokan autot, rata puolestaan vaihtuu vuosittain. Tänä vuonna ajettiin Red Bull Ringillä.

Trogen edusti yhdessä espanjalaisen Daniel Lafuenten kanssa Williams Esportsia, jolla oli tapahtumassa mukana kaksi autokuntaa. Trogen ja Lafuente voittivat Ferrarilla lähes kolme tuntia kestäneen kilpailun lopulta sekunnin erolla ennen sisartalliaan.

SAMI-MATTI TROGEN:

”Tosi hyvä fiilis lähteä Hockenheimiin. En oikein tiedä mitä pitäisi odottaa, uudella BMW M4 GT3 -autollamme ei ole hirveämmin tuolla radalla ajettu. Viimeinen kisa – lähdetään katsomaan miten se menee. Koitetaan saada mahdollisimman hyvä päätös sarjalle. Aika paineettomasti saa ajaa, ei ole enää hirveästi hävittävää sijoitusten osalta.”

”Perjantain harjoituksista on vaikea saada osviittaa vauhdista. Sääennustus lupaa epävakaata keliä, mutta kisapäivinä pitäisi olla kuivaa. En ole koskaan ajanut GT-autolla Hockenheimissa, mutta Formula 4 -testiä testiä ja harjoitellut simulaattorilla. Ei ole mikään superhankala rata.”

”SimRacing Expo oli hieno tapahtuma. Siellä näki, miten paljon uutta alalle on tulossa. Olin paikalla ensimmäistä kertaa, mielenkiintoinen reissu. Kisakin meni hyvin. Siitä on jo aikaa, kun olen viimeksi ajanut kilpaa simulaattorille. Pääsin kuitenkin tosi nopeasti ajamisen kanssa sinuiksi, eikä kilpailu juuri paremmin olisi voinut mennä. Toivotaan, että viikonlopun GT4-kisat menevät samalla tavalla nappiin. Paljon on ollut ylä- ja alamäkiä tänä vuonna. Toisaalta, se kuuluu lajiin. Paljon on opittu.”

Saksan GT4-sarja, pistetilanne 10/12 osakilpailun jälkeen:

1) #1 Sasse/Ortmann – PROsport Racing – 173 pistettä
2) #85 Bulatov – Eastside Motorsport – 130 p.
3) #4 Primm/Springob – CV Performance Group – 117 p.
4) #31 Jahn/Fittje – AVIA W&S Motorsport – 113 p.
5) #34 Hantke/Jansen – Walkenhorst Motorsport – 99 p.

11) #35 Trogen/Joulié – Walkenhorst Motorsport – 61 p.

ADAC GT4 Germany, 11. & 12. osakilpailu. Hockenheim, Saksa. Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 20.10.
1. Vapaat harjoitukset klo 10:55 (45 min.)
2. Vapaat harjoitukset klo 17:00 (45 min.)

Lauantai 21.10.
1. Aika-ajo klo 11:00 (saksankielinen lähetys) (20 min.)
Kilpailu 1 klo 18:25 (60 min.)

Sunnuntai 22.10.
2. Aika-ajo klo 11:00 (saksankielinen lähetys) (20 min.)
Kilpailu 2 klo 17:40 (60 min.) Kilpailut tulevat suorana ADAC Motorsportsin YouTube-kanavalta; linkit upotettuina aikatauluun. Aika-ajoissa ainoastaan saksankielinen selostus, kilpailuissa myös englanniksi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.