Saksan GT4-sarja päätökseen Hockenheimissa
SAMI-MATTI TROGENILLE HAASTEITA LOPPUUN ASTI
Lauantai, 1. kilpailu
Kauden päätöskilpailussa oli jälleen Sami-Matti Trogenin vuoro avata peli. Sarjassahan on käytössä kuljettajien osalta vuoromenettely viikonlopun kahdessa aika-ajossa ja kahdessa kilpailussa. Autojen suorituskykyä menestyksen mukaan tasoittava BoP -järjestelmä ei tällä kertaa suosinut BMW-autoja. Edellisessä kilpailussa Sachsenringillä suorastaan lentäneet baijerilaiset oli nyt laitettu aisoihin. Trogenin aika riitti lopulta 20. lähtöruutuun, parhaan BMW:n ollessa yhdeksäs ja sisartallin auton kivutessa 12. paikalle.
Alkuasetelmat kilpailuun olivat haastavat. Ensimmäisenä ajovuorossa ollut Trogen onnistui heti alussa kipuamaan muutaman sijoituksen. Tunnin kilpailusta oli ajettu reilut 20 minuuttia, kun turva-auto tuli radalle ja jäädytti tilanteen. Seuraava vartti ajettiin hiljaa jonossa hiljaa samalla, kun radalta putsattiin kilpakumppanin uloajossa syntyneet romut pois. Trogen oli tässä vaiheessa noussut 15. sijalle.
Turva-auton poistuttua radalta Trogen kurvasi heti varikolle ja päästi edellisenä viikonloppuna Ranskan GT4-mestaruuden voittaneen Enzo Joulién matkaan.
Lopulta jännittävän kilpailun voittajaksi selvisivät W&S Motorsportin David Jahn ja Jannes Fittje Porschellaan. Enzo Joulié taisteli rajusti ylikuumentuneiden jarrujen kanssa, mutta onnistui pitämään pistesijasta kiinni ja oli maalissa 15. sijalla.
Hugo Sasse ja Mike David Ortmann toivat PROsport Racingin Aston Martinin maaliin kuudentena ja varmistivat sarjan mestaruuden. Samalla tehtiin historiaa, sillä heistä tuli ensimmäinen kuljettajapari joka on voittanut Saksan GT4-sarjan peräkkäisinä kausina!
Bonk Motorsportin suomalaispari Matias Nuoramo & Nikolas Pirttilahti oli maalissa 17.
Aika-ajoissa oli vaikeuksia keulan pidon kanssa. En vaan saanut autosta parasta irti. Teimme kisaa varten alustamuutoksia. Startti oli ihan hyvä ja auto tuntui säätömuutosten myötä toimivan paremmin, kunnes turva-auto tuli radalle. Siinä jonossa hidastellessa ja hässäkässä jarrut pääsivät pahasti ylikuumenemaan. GT4-autojen ohjaamossa ei näe jarrudataa – toisin kuin GT3-autoissa, joten en tiennyt ongelmista ennen kuin jarrupoljin painui pohjaan. Siinä meni useita sijoituksia.
Sami-Matti Trogen
1. kilpailun tulokset:
1) #31 David Jahn/Jannes Fittje – AVIA W&S Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
2) #4 Marc de Fulgencio/Denis Bulatov – EastSide Motorsport – Mercedes-AMG GT4
3) #30 Max Kronberg/Hendrik Still – AVIA W&S Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
4) #85 Jan Philipp Springob/Simon Connor Primm – CV Performance Group – Mercedes-AMG GT4
5) Nicolaj Möller-Madsen/Ivan Ekelchik – Wimmer Werk Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
…
15) #35 Enzo Joulié/Sami-Matti Trogen – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT4
Sunnuntai, 2. kilpailu
Vaikeiden aika-ajojen sarja sai valitettavasti sunnuntaina jatkoa. Enzo Joulié ei lopulta saanut yhtään puhdasta kierrosta ennen aika-ajojen keskeyttämistä punaisilla lipuilla. Walkenhorstin BMW löytyi lähtöruudukosta vasta sijalta 25.
Kilpailuun lähdettiin taistelumielellä. Heikko lähtösijoitus ja kauden viimeinen kilpailu tarkoittivat sitä, ettei hävittävää juuri ollut. Se näkyi myös Enzo Joulién ajamisessa. Ranskalainen kengitti BMW:tä komeasti, napaten heti kättelyssä muutaman sijoituksen. Joulién tullessa varikolle oli kellossa 25 minuuttia jäljellä. Samalla oli ranskalaisen urakka kauden osalta paketissa ja Sami-Matti istui vielä viimeisen kerran puikkoihin.
Suomalaisittain jännitystä kisaan toi Trogenin kisaaminen myös BMW:llä ajaneen Matias Nuoramon kanssa. Kuljettajapari Nikolas Pirttilahti – Nuoramo oli ensimmäistä kertaa tällä kaudella pistesijassa kiinni, ja Nuoramo myös kamppaili sen mukaisesti.
Nuoramo onnistui puolustustehtävissään ja oli maalissa 14. Sijalla. Trogen ajoi myös pisteille sijalla 15.
Aika-ajot keskeytettiin juuri, kun Enzo oli nopealla, lupaavalla kierroksella. Hän ei siis käytännössä saanut kilpailukykyistä kierrosaikaa. Startti jälkijoukossa oli vaikea ja siinä jouduttiin taistelemaan paljon. Kisa oli muutenkin hankala. Pidon kanssa oli suuria vaikeuksia varsinkin takapäässä, mikä teki ohittamisesta vaikeaa. Pitoa ei ollut eikä auto lähtenyt mutkista ulos kunnolla. 15. sija oli kyllä maksimi tänään. Yleisesti ottaen ensimmäinen GT4-kausi ei oikein mennyt tuloksellisesti suunnitelmien mukaan. Kausi oli ailahtelevaa. Oli hyviä ja huonoja kisoja. Välillä tuntui turhauttavalta, kun ei tuntunut olevan yhtään tuuriakaan mukana. Varsinkin renkaan räjähtäminen Sachsenringillä harmittaa. Ainoastaan kauden ensimmäinen kisa osui oikeastaan nappiin. Isossa kuvassa asetimme ennen kauden alkua useita erilaisia tavoitteita tälle ensimmäiselle sprinttikaudelle ja kisoihin liittyvien yksityiskohtien opetteluun. Moni asia meni kauden aikana paljon eteenpäin ja kaikesta huolimatta paljon jäi käteen. Pääsin ajamaan tiukkoja kisoja, joissa oli tosi hyvää vääntöjä. Pääsin kokemaan monta upeaa rataa ensimmäistä kertaa. Opittiin tallin ja taustaryhmäni kanssa paljon uutta, joten tästä on hyvä lähteä eteenpäin.
Sami-Matti Trogen
2. kilpailun tulokset:
1) #30 Max Kronberg/Hendrik Still – AVIA W&S Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
2) #2 Marat Khayrov/Gabriele Piana – Bonk Motorsport – BMW M4 GT4
3) #1 Hugo Sasse/Mike David Ortmann – Prosport Racing – Aston Martin Vantage GT4
4) #75 Daniel Gregor/Finn Zulauf – AVIA W&S Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
5) #5 Tim Reiter/Leon Wassertheurer – Bonk Motorsport – BMW M4 GT4
…
14) #3 Nikolas Pirttilahti/Matias Nuoramo – Bonk Motorsport – BMW M4 GT4
15) #35 Enzo Joulié/Sami-Matti Trogen – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT4
Saksan GT4-sarja, lopullinen pistetilanne:
1) #1 Sasse/Ortmann – PROsport Racing – 203 pistettä
2) #85 Bulatov* – Eastside Motorsport – 159 p.
3) #31 Jahn/Fittje – AVIA W&S Motorsport – 148 p.
4) #4 Primm/Springob – CV Performance Group – 130 p.
5) #34 Hantke/Jansen – Walkenhorst Motorsport – 115 p.
…
13) #35 Trogen/Joulié – Walkenhorst Motorsport – 65 p
SAMI-MATTI TROGEN (21)
Sami-Matti on nykyaikainen hybridikilpa-autoilija, jonka kalenteri on täynnä kilpailuja sekä asfaltilla että digitaalisessa maailmassa.
21-vuotias lohjalainen on ajanut ”oikeilla” autoilla 11-vuotiaasta lähtien, jolloin hän kilpaili crosskartissa. Uransa aikana Sami-Matti on saanut asiantuntijoilta kiitosta poikkeuksellisesta rallicrossin ja rallin kautta tulleesta autonkäsittelytaidostaan. Trogen tunnetaan määrätietoisuudesta, analyyttisestä lähestymistavasta autojen asetuksiin sekä kisaälykkyydestä ja johdonmukaisuudesta kilpa-ajajana.
Sami-Matti osallistui keväällä 2020 BMW M6 GT3 -testiin Paul Ricardin radalla Ranskassa. Onnistuneen testin, kypsän lähestymistapansa ja nopeutensa ansiosta hän allekirjoitti alun perin kahden vuoden sopimuksen saksalaisen Walkenhorst Motorsportn kanssa.
Vuosina 2020-2022 hän kilpaili Nürburgring Langstrecken -sarjassa (NLS) ja saavutti useita palkintokorokesijoituksia. Sami-Matti on toiminut tallissa myös luotettuna testikuljettajana. ”Samppa” aloitti Simracingin (simulaattoriautokilpailun) vuonna 2017. Kaksi vuotta myöhemmin hänestä tuli ensimmäinen suomalainen rallicrossin esportin maailmanmestari. Williams Esports -tiimi nimesi Sami-Matin kuljettajakseen pitkäaikaisella sopimuksella vuonna 2020.