Hybridikilpa-autoilijalle uusia haasteita oikean ja digitaalisen elämän radoilla
SAMI-MATTI TROGEN SAKSAN GT4-SARJAAN
GT-autoihin erikoistunut Sami-Matti Trogen, 20, osallistuu tulevalla kaudella Saksan GT4-sarjaan. Vuodesta 2020 lähtien Saksassa ajanut lohjalainen jatkaa neljättä vuotta Walkenhorst Motorsport -tallin kuljettajana. Pääasiassa Nürburgringin pitkällä Nordschleife-radalla tähän asti ajanut Trogen siirtyy urallaan seuraavaan vaiheeseen hakemalla tuntumaa uusista radoista ja sprinttimuotoisista kestävyyskisoista.
”Teimme uuden taustaryhmäni kanssa suunnitelman seuraaville vuosille ja sen perusteella päätöksen ajaa GT4-sarjassa. On tosi makeeta aloittaa uusi kausi ja kokea vähän erilaista kilpailua kuin aikaisemmin. Ohjelmani mahdollistaa sen, että pääsen ajamaan sekä simulaattorilla että oikeilla autoilla tosi paljon kisaa”, Trogen summaa.
Trogen jatkaa GT4-sarjan rinnalla digitaalista kilpailemista Williams Esports -tallissa, jonka eturivin kuljettajia hän on ollut jo vuodesta 2020 lähtien. Hänestä on kehittynyt uuden ajan hybridikilpa-autoilija, joka ajaa ammatikseen oikean ja digitaalisen elämän radoilla.
Valmisteleva kilpailu jo tulevana viikonloppuna
Trogen kerää tällä kaudella paljon kilometrejä eri tehtävissä Walkenhorst Motorsportin autoilla. Helmikuussa hän ajoi laajat rengastestit Yokohamalle Italiassa. Tulevana viikonloppuna hän mittaa testipanoksensa tuloksia osallistumalla GT3-autolla Nürburgringin 24 tunnin kilpailun kaksipäiväiseen karsintaan.
”Olen tahkonnut viime vuosina Nordschleifea pitkälle yli 10 000 kilometriä. Haluan olla siellä erityisen hyvä ja kaikki kilometrit GT3-autolla vievät minua eteenpäin”.
”GT4-sarjassa pääsen lisäksi ajamaan GP-ratoja, mikä tuo tullessaan haluamiani uusia haasteita. Sprinttimuotoiset, reilun tunnin pituiset kisat ovat paljon lyhyempiä, mihin olen tottunut. Kisat ovat paljon intensiivisempiä kuin aiemmin ja kehittävät kisataitojani oikeaan suuntaan”, Trogen sanoo.
Saksan GT4-sarja ajetaan samoina viikonloppuina Saksan vakioautosarjan, DTM:n, kanssa. Saksan rata-autoilun kuninkuusluokka muistetaan Suomessa 90-luvulla ajetuista osakilpailuista.
”DTM on yksi autourheilun kovimmista näyteikkunoista ja kisatapahtumat sen mukaisia. On tosi hienoa ajaa näissä puitteissa”, Trogen hehkuttaa
Walkenhorst Motorsportin tallipäällikkö Niclas Königbauerille Sami-Matti on ”Samppa”.
Olen ollut suuri Samppa-fani siitä lähtien, kun näin hänet radalla ensimmäistä kertaa. Siksi olen todella ylpeä ja iloinen, että matkamme jatkuu yhdessä. GT4 Germany on meille uusi sarja, mutta haluamme voittaa sen. Menestyäksemme meillä on oltava erittäin vahva paketti. Samppa on hyvin arvostettu kuljettaja tiimissämme ja luotamme toisiimme sataprosenttisesti. Tiedän, että hänen kanssaan tulemme onnistumaan.
Königbauer iloitsee
Uusi BMW M4 GT4 ensimmäistä kertaa kisakäyttöön
Trogen kilpailee 550 hevosvoimaisella BMW M4 GT4 -autolla. BMW on panostanut merkittävästi tähän nyt tällä kaudella kisakäyttöön otettavaan uuteen GT4-malliin.
”Auto on tuntunut ensimmäisistä testeistä lähtien hyvältä. Se on hyvin saman luonteinen kuin GT3-auto, jota olen ajanut. Suurimmat erot ovat aerodynamiikassa ja jarruissa. Erityisesti kuljettajan ergonomiaan ja elektroniikkaan on panostettu viimeisimmällä teknologialla”, Trogen kertoo.
GT4-sarjaan osallistuu peräti lähes 40 autokuntaa.
”Sarjoja, jossa on viivalla näin monta autoa, ei ole kovin paljon. Sprinttikisat ajetaan kahdella kuljettajalla. Koen tämän kovatasoisen sarjan moneltakin kantilta mielekkääksi kehitymisen kannalta”, Trogen sanoo.
Walkenhorst Motorsport ajattaa sarjassa kahta samanlaista autoa. Toisen auton kuljettajina ovat saksalainen Nico Hantke ja hollantilainen Mex Jansen. Talli kertoo Trogenin ajoparin lähiaikoina.
Saksan GT4-sarjassa ajetaan kuudella eri radalla; viisi Saksassa ja yksi Zandvoortissa Hollannissa. Sarja alkaa 3,7 kilometrin pituisella Oscherslebenin radalla 26.-28. toukokuuta.
WALKENHORST MOTORSPORT
Yli 15 vuotta toiminnassa ollut perheomisteinen kilpatalli, joka on erikoistunut BMW:n GT-autoihin. Talli operoi yhdeksää kilpa-autoa, 24 viikonloppuna vuodessa. Se osallistuu kansainvälisiin sarjoihin, kuten Nürburgring Langstrecken Serie (NLS), GT World Challenge, Asian Le Mans Series sekä Nürburgringin ja Span maineikkaisiin 24 tunnin kilpailuihin. Walkenhorst Motosport voitti vuoden 2023 alussa Asian Le Mans -mestaruuden, jonka palkintona tuli ilmoittautumiskutsu tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kilpailuun, johon talli osallistuu yhdellä autolla.
SONTEK RACING
Sami-Matin taustalla vaikuttava urheilutuotantoyhtiö, joka toimii oikean ja digitaalisen elämän media-, kilpailu- ja tapahtumaympäristöissä. Sontek Racing tuottaa ensisijaisesti kilpa-autoilun sisältöä, tapahtumia sekä muodostaa moderneja, kahdessa maailmassa kilpailevia joukkueita ja yhteisöjä.
Sontek Racingin tehtävänä on varmistaa rakenteet ja ihanneolosuhteet uran kehittämiselle.
Kasvattaa digitaalisilla simulaattoreilla ajamisen tunnettuutta ammattiurheiluna ja kaventaa sukupolvien välisiä kuiluja. Tekee omalta osaltaan käytännön tekoja kilpa-autoilun siirtyessä kohti yhä vastuullisempia tapahtumia, polttoaineita ja voimayksiköitä. Yhtiön missiona on varmistaa Suomen pysyminen kehityksessä ajan tasalla, jotta maamme autourheilun kautta saama globaali arvostus säilyy ja kasvaa seuraavien sukupolvien mukana
WILLIAMS ESPORTS
Kuuluu omana yksikkönään useita maailmanmestaruuksia voittaneeseen Formula 1 -talliin, joka on kilpaillut lajin huipulla yli 40 vuoden ajan. Williams on autourheilun kuninkuusluokan ikoninen talli, urheilulegenda ja brändi, jolla on valtava globaali näkyvyys.
Williams Esports toimii siellä, missä todellinen elämä ja digitaalinen urheilu kohtaavat, hyödyntäen maailmanlaajuisesti arvostetun urheilubrändin vetovoimaa houkutellakseen seuraavan sukupolven intohimoisia urheilijoita ja faneja.
Williams Esports kilpailee ympäri vuoden yli 20 sarjassa. Tallissa 35 eliittikuljettajaa, jotka edustavat 16 kansallisuutta ja 14 eri kieltä.
ADAC GT4 GERMANY
Saksan GT4-sarja koostuu kuudesta kisaviikonlopusta. Varsinaisia osakilpailuja kertyy 12, sillä jokaisessa tapahtumassa ajetaan kaksi erillistä lähtöä, toinen lauantaina ja toinen sunnuntaina.
Kussakin autossa on kaksi kuljettajaa, jotka jakavat ajovuorot reilun tunnin kestävässä kilpailussa. Kilpailun aikana on yksi varikkokäynti kuljettajan vaihtoa varten. Renkaita ei kisan aikana saa vaihtaa. Toinen kuljettajista ajaa alussa uusilla renkailla ja toinen kisan loppupuoliskon kuluneilla renkailla. Myös ajovuorot määritellään erikseen kuhunkin kilpailuun
Vain yhden rengassarjan käyttäminen säästää paitsi kustannuksia, myös erityisesti ympäristöä. Viime kauden 2022 tapaan, ADAC GT4 Germany -sarjan autoissa käytetään kestävää Shell Blue Gasoline 98 -polttoainetta. Polttoaine koostuu n. 50 % uusiutuvista, sertifioiduista komponenteista ja säästää noin 20 % CO2-päästöjä perinteiseen huoltoasemapolttoaineeseen verrattuna. Se on EN 228 – standardin mukainen vakiopolttoaine, jossa on minimi RON 98-oktaani ja enintään 10 % etanolia.
GT4-sarjan osakilpailut nähdään suorana Saksan Sport1-kanavalta.
Saksan GT4-sarjan ohjelma 2023:
9.-10. toukokuuta GT4-media- & testipäivät, Oschersleben
26.-28. toukokuuta Oschersleben, kisat 1 & 2
23.-25. kesäkuuta Zandvoort (NL), kisat 3 & 4
4.-6. elokuuta Nürburgring, kisat 5 & 6
18.-20. elokuuva Lausitzring, kisat 7 & 8
8.-9.10. syyskuuta Sachsenring, kisat 9 & 10 20.-22.10. lokakuuta Hockenheimring, kisat 11 & 12
BWM M4 GT4
Uusi BMW M4 GT4 jatkaa edeltäjänsä menestystä kansainvälisesti vakiintuneessa GT4-kategoriassa kaudesta 2023 alkaen. Tuotantomallin uusimmat avainteknologiat on yhdistetty sen isoveljen BMW M4 GT3:n komponentteihin. Auton kehittäjät keskittyivät neljään avainalueeseen: suorituskyky, luotettavuus, kustannustehokkuus ja ylläpidettävyys. Lisäksi ergonomian ja elektroniikan jatkokehitys on parantanut ajamista huomattavasti.
Mitat
Pituus 4863 mm
Leveys 2093 mm
Korkeus 1368 mm (muuttuva)
Akseliväli 2857 mm
Voimayksikkö Moottori: 6-sylinterinen, M TwinPower turbo teknologia, 4 venttiiliä/sylinteri, s uorasuihkutus, Valvetronic
Sylinteritilavuus: 2993 cm3
Teho: 405 kW (550 hv) ja 650 Nm vääntö
Moottoriohjaus: Tuotanto-ECU, teho säädettävissä BoP (Ballas of Performance)-sääntöjen mukaan
Voimansiirto: 7-nopeuksinen automaattivaihteisto, kilpailemiseen tarkoitettu ohjelmisto, DREXLER tasauspyörästö, kilpailemiseen optimoidut vetoakselit
Yksi kommentti artikkeliin ”Sami-Matti Trogen Saksan GT4-sarjaan”