Sami-Matti Trogenin kausi Saksan GT4-sarjassa alkaa

Lohjalaisen ajoparina Walkenhorst Motorsportin BMW:ssä on luokan EM-hopeamitalisti

SAMI-MATTI TROGENIN DEBYYTTIKAUSI SAKSAN GT4-SARJASSA ALKAA

Vuoden 2023 ADAC GT4 Germany -kausi alkaa viikonloppuna Saksan Oscherslebenistä. Hiljattain 21 vuotta täyttäneelle Sami-Matti Trogenille sekä rata että auto ovat täysin uusia, mutta jotain tuttua sentään löytyy.

”Tiimin kanssa olen ajanut kolme vuotta, lähinnä Nürburgringillä, joten se on tosi tuttua. Nyt uutena tulee nämä GP-radat ja sarjakin on yleisesti tiukempi. Testit uuden auton kanssa ovat menneet hienosti. Meillä on selkeänä tavoitteena voittaa sarja, ja sekä minä että tiimi tehdään kyllä kaikkemme sen eteen”, Trogen hehkuttaa.

Suomalaisen tallikaverina ajaa nuoresta iästään huolimatta kokenut ja ansioitunut Enzo Joulié, 19, joka sijoittui vuoden 2022 GT4-luokan EM-sarjassa toiseksi. Kilpailijaa “Sampalle” ei ranskalaisesta kuitenkaan saada, sillä he muodostavat yhdessä toisen Walkenhorstin autokunnista; BMW numero 35.

”Yhteistyö on lähtenyt hienosti käyntiin. Enzolla on minua enemmän kolmen vuoden kokemus GT4-autoista ja kahden kuskin kilpailuista. Tiimikaveri on tässä sarjassa yleisestikin tosi tärkeä, ajotyylien pitää sopia yhteen, siksikin koska varikolla ei vaihdeta renkaita. Yhteistyön on oltava saumatonta.”

64 kuljettajaa 18 maasta

Vaikka Trogen ja Joulié puhaltavatkin yhteen hiileen, kilpailijoita silti riittää. Viidettä vuotta järjestettävään sarjaan on ilmoittautunut peräti 32 autokuntaa eli yhteensä 64 kuljettajaa 18 eri maasta. Suomalaisista on Sami-Matin lisäksi mukana Matias Nuoramo sekä Nikolas Pirttilahti, jotka jakavat toisen Hofor Racingin autoista. Heillä, kuten myös Trogenilla, on allaan varsin kilpailukykyiseksi uumoiltu, uunituore 550-hevosvoimainen BMW M4 GT4. Muita mukana olevia merkkejä ovat Aston Martin, Mercedes-AMG, Porsche ja Toyota.

Walkenhorstin toista BMW:tä, numero 34, ajavat Nico Hantke (GER) ja Max Jensen (NL).

”Vaikka auto on uusi, olemme testanneet sitä kahden auton voimin jo useilla sarjan radoilla. BMW:llä uudet autot ovat yleensä heti nopeita, ja aikaisempaan autoon verrattuna tämä on huomattavasti kehittyneempi. Se sopii hienosti käteen. Vaikka minulla on monipuolinen kilpailukokemus, GT4-formaatti on aika erilainen, mihin olen tottunut. (Oscherslebenin) rata on tosi kapea, tilaa ei juurikaan ole radalla tai sen ulkopuolella. Vähän rallicross-tyylinen; hiekkaa reunoilla ja kanttareita käytetään tosi rajusti. Tykkään kyllä!”

Kisoja voi seurata suorana YouTubessa

Saksan GT4-mestaruuskausi käsittää kaikkiaan kuusi osakilpailua. Jokainen osakilpailu koostuu kahdesta tunnin mittaisesta lähdöstä. Mukana on kaikkiaan viisi automerkkiä. Sarjan puolustava mestari on saksalainen PROsport Racing, kuljettajinaan Mike David Ortmann sekä Hugo Sasse. Kumpikin jatkaa sarjassa myös tänä vuonna. Televisioinnista Saksassa vastaa SPORT1-kanava. Suomessa kilpailuita voi katsoa suorana järjestäjän YouTube-kanavalta.

ADAC GT4 Germany, 1. osakilpailu. Oschersleben, Saksa. Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 26.5.
1. Vapaat harjoitukset klo 10:00 (60 min.)
2. Vapaat harjoitukset klo 14:15 (60 min.)
1. Aika-ajo klo 18:35 (20 min)

Lauantai 27.5.
Kilpailu 1 klo12:30 (60 min.)

Sunnuntai 28.5.
2. Aika-ajo klo 11:15 (20 min)
Kilpailu 2 klo 17:50 (60 min)

SAMI-MATTI TROGEN (21)

Sami-Matti on nykyaikainen hybridikilpa-autoilija, jonka kalenteri on täynnä kilpailuja sekä asfaltilla että digitaalisessa maailmassa.

21-vuotias lohjalainen on ajanut ”oikeilla” autoilla 11-vuotiaasta lähtien, jolloin hän kilpaili crosskartissa. Uransa aikana Sami-Matti on saanut asiantuntijoilta kiitosta poikkeuksellisesta rallicrossin ja rallin kautta tulleesta autonkäsittelytaidostaan. Trogen tunnetaan määrätietoisuudesta, analyyttisestä lähestymistavasta autojen asetuksiin sekä kisaälykkyydestä ja johdonmukaisuudesta kilpa-ajajana.

Sami-Matti osallistui keväällä 2020 BMW M6 GT3 -testiin Paul Ricardin radalla Ranskassa. Onnistuneen testin, kypsän lähestymistapansa ja nopeutensa ansiosta hän allekirjoitti alun perin kahden vuoden sopimuksen saksalaisen Walkenhorst Motorsportn kanssa.

Vuosina 2020-2022 hän kilpaili Nürburgring Langstrecken -sarjassa (NLS) ja saavutti useita palkintokorokesijoituksia. Sami-Matti on toiminut tallissa myös luotettuna testikuljettajana. ”Samppa” aloitti Simracingin (simulaattoriautokilpailun) vuonna 2017. Kaksi vuotta myöhemmin hänestä tuli ensimmäinen suomalainen rallicrossin esportin maailmanmestari. Williams Esports -tiimi nimesi Sami-Matin kuljettajakseen pitkäaikaisella sopimuksella vuonna 2020.

Yksi kommentti artikkeliin ”Sami-Matti Trogenin kausi Saksan GT4-sarjassa alkaa”

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.