Suomen MM-ralli Secto Rally Finlandin reitti yhdistää klassikot nykypäivään

Klassikkopikataipaleet höystävät tuoreempia erikoiskokeita Suomen MM-rallin reippaasti uudistuneella reitillä, joka kattaa laajemman alueen kuin aikoihin. Näyttävä kisan lähtöseremonia Jyväskylän satamassa jo kisaviikon keskiviikkona käynnistää rallin, joka päättyy sunnuntaina Jämsän Himokselle palkintoseremonioihin.

Rallin MM-sarjan nopein osakilpailu, Jyväskylän ympäristössä ajettava Secto Rally Finland, on löytänyt jälleen reitilleen uutta, pysyen samalla kuitenkin uskollisena pitkille perinteille. Elokuun alussa ajettava MM-ralli levittäytyy tänä vuonna maantieteellisesti laajemmalle alueelle kuin aikoihin ja samalla kisaan on tuotu mukaan nykymuotoisen MM-rallin konsepti kokonaisuudessaan lähtöseremonian ja viimeisen erikoiskokeen maalialueella järjestettävän palkintojenjaon myötä.

Pidemmälle ulottuvilla päiväreiteillä on saatu mukaan niin kaivattuja klassikkoteitä kuin variaatiota tieprofiileihinkin. Samalla Secto Rally Finland yltää yhä laajemman katselijakunnan ulottuville. Reitistä on viime vuotiseen verrattuna uutta yli puolet ja jopa 27 % on kokonaan ajamatonta nykymuotoisen MM-rallin historiassa. Mukana olevat tutummat erikoiskokeet ovat nekin kokeneet paljon muutoksia.

Erikoiskokeita ajetaan tämän vuoden Secto Rally Finlandissa kaikkiaan 22 ja matkaa niistä kertyy yhteensä 320,56 km. Siirtymineen reitti on hieman yli 1470 kilometriä ja se esittelee kansainväliselle ralliyleisölle parasta keskisuomalaista maalaismaisemaa. 

Kilpailukeskus ja keskitetty huoltoalue sijaitsevat aiempien vuosien tapaan Jyväskylän Paviljongilla. Ralli käynnistyy virallisesti lähtöseremonialla jo keskiviikkoiltana Paviljongin kupeesta, sataman alueelta, joten yleisölle on paljon nähtävää Jyväskylässä jo keskiviikkona.

Torstaina päivä käynnistyy aamun testierikoiskokeella Rannankylässä. Ensimmäinen erikoiskoe, kaupunki-EK Jyväskylän Harjulla ajetaan torstai-iltana.

Kilpailun ensimmäisenä pitkänä päivänä, perjantaina, nähdään reitin suurimmat muutokset.  

Perjantaina ajetaan kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa 104,76 kilometriä. Reitti suuntaa Jyväskylästä koilliseen, päivän avaa tuttu Laukaan erikoiskoe, joka pistää kuljettajat heti hyvään hyppyvireeseen. Seuraavana mennään Lankamaa ja sitten onkin tarjolla herkkua. Rakastetun legendan paluu nähdään, kun Myhinpää ajetaan ensi kertaa sitten vuoden 2015. Myhinpäätä pidetään yhtenä maailman hienoimmista erikoiskokeista ja se tarjoaa juuri sitä vuoristorataa, mistä Suomen MM-rallitiet ovat kuuluisia. Myhinpään perään päästään nykykuljettajille aivan uusille teille, kun ajetaan Halttulan erikoiskoe Hankasalmella. Päivähuoltoon tullaan Paviljongin alueelle Jyväskylään kello 13 alkaen, jonka jälkeen rallikaravaani suuntaa uudelleen aamupäivän lenkille. Perjantai-iltana ajetaan vielä kertaalleen Harjun kaupunkierikoiskoe Jyväskylän sydämessä.

Lauantai käynnistyy kisan toisella täysin uudella erikoiskokeella, Västilällä, jonne on kisan pisin siirtymä kilpailukeskuksesta. Västilästä palataan kohti Jyväskylää tuttujen Päijälän, Rapsulan ja kisan pisimmän erikoiskokeen Vekkulan (20,56 km) kautta. Päivähuoltoihin saavutaan Pavijongin huoltoalueelle hieman kello 13 jälkeen. Iltapäivällä ajetaan sama lenkki uudestaan. Lauantain kahdeksan erikoiskoetta ovat yhteismitaltaan 160,68 km.

Sunnuntai huipentaa tämän vuoden Secto Rally Finlandin neljällä erikoiskokeella Jämsän seudulla. Päivä käynnistyy Moksi-Sahloinen -erikoiskokeella, jonka jälkeen päästään kokeilemaan ensikertaa vauhtia toisella ajokerrallaan kisan päättävällä Himos-Jämsäksi nimetyllä EK:lla. Heti perään mennään kerran vielä Moksi-Sahloinen ja sitten ralliletka saapuu Himoksen alueelle kokoomatauolle hieman ennen puoltapäivää. Juuri ennen kisan päättävän erikoiskokeen, Power Stage Himos-Jämsän starttia kilpailijat saavat vielä vaihtaa renkaita sääntöjen mukaan jäljellä olevan rengasmäärän puitteissa. Power Stagen sijoituksen perusteella jaetaan MM-sarjassa lisäpisteitä, joten kuljettajat ovat siihen aina valmiita satsaamaan.

Kilpailun maali sijaitsee jälleen samaisella Himoksen alueella ja kärkikolmikko nousee palkintokorokkeelle välittömästi Power Stagen maaliintulon jälkeen, noin kello 14:15 alkaen.

Maantieteellisesti laajalle levittäytyvällä reitillämme saavutamme tänä vuonna entistäkin enemmän niin yleisöä kuin rallin tekijöitäkin. Samalla kuitenkin säilytämme Suomen MM-rallille tyypillisen tiestön luonteen, jota kuljettajat niin rakastavat. Muutaman uuden erikoiskokeen lisäksi mukana on myös tuttuja erikoiskoenimiä, mutta nekin ovat lähes jokainen kokeneet melkoisiakin muutoksia, joten kuljettajille on reitillä paljon uutta. Rallin suosio on Suomessa vahvaa ja on ilo tehdä sen seuraamisesta mahdollista yhä uusille ihmisille.

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen

Secto Rally Finland 2.-6.8.2023 – Reittiaikataulu

Keskiviikko 2.8.2023
Lähtöseremonia, Jyväskylä – 20:00

Torstai 3.8.2023
Testi-EK, Rannankylä         9:01
EK 1 Harju 1 (3,48 km)       19:05
Huolto A Paviljonki (15 min) 19:40

Perjantai 4.8.2023
EK 2 Laukaa 1 (11,78 km)       8:05            
EK 3 Lankamaa 1 (14,21 km)  9:03
EK 4 Myhinpää 1 (15,51 km)  10:21
EK 5 Halttula 1 (9,14 km)        11:35
Huolto B Paviljonki (40 min)    13:05
EK 6 Laukaa 2 (11,78 km)       14:35            
EK 7 Lankamaa 2 (14,21 km)  15:33
EK 8 Myhinpää 2 (15,51 km)    16:51
EK 9 Halttula 2 (9,14 km)          18:05
EK 10 Harju 2            20:05
Huolto C Paviljonki (45 min, flexi) 20:40

Lauantai 5.8.2023
EK 11 Västilä 1 (18,94 km)    8:05
EK 12 Päijälä 1 (20,19 km)    9:05
EK 13 Rapsula 1 (20,56 km)  10:05
EK 14 Vekkula 1 (20,65 km)   11:05
Huolto D Paviljonki (40 min)   13:17
EK 15 Västilä 2 (18,94 km)     15:35
EK 16 Päijälä 2 (20,19 km)     16:35
EK 17 Rapsula 2 (20,56 km)   17:35
EK 18 Vekkula 2 (20,65 km)    18:35
Huolto E Paviljonki (45 min, flexi) 20:15

Sunnuntai 6.8.2023
EK 19 Moksi-Sahloinen 1 (16,56 km)  7:53
EK 20 Himos-Jämsä 1 (9,26 km)         9:05
EK 21 Moksi-Sahloinen 2 (16,56 km)  10:30
EK 22 Himos-Jämsä 2 Wolf Power Stage (9,26 km)  13:15
Palkintoseremonia, Himos                    14:15

Matkat yhteensä

Torstai 3.8. 
EK-kilometrejä: 3,48 km 
Siirtymää: 3,67
Matka yhteensä: 7,15 km

Perjantai 4.8.
EK-kilometrejä: 104,76 km
Siirtymää: 408,94 km
Yhteensä: 513,70 km

Lauantai 5.8.
EK-kilometrejä: 160,68 km
Siirtymää: 480,92 km
Yhteensä: 641,60 km

Sunnuntai 6.8.
EK-kilometrejä: 51,64 km
Siirtymää: 257,90 km
Yhteensä: 309,54 km

Secto Rally Finland 2023
EK-kilometrejä: 320,56 km
Siirtymää: 1151,43 km
Yhteensä: 1471,99 km

Katso reittitiedot verkkosivuilla

Urheiluvedonlyönti ja moottorit

Autourheiluvedonlyönti on yksi suosituimmista urheiluvedonlyöntimuodoista maailmassa. Se sisältää monia erilaisia kilpailuja, kuten Formula 1, ralli, NASCAR ja muita. Autourheiluvedonlyönnissä vedonlyöjät asettavat panoksia erilaisille tapahtumille, kuten kilpailijoiden sijoituksille ja voittajalle. Vedonlyönnissä voi käyttää monenlaisia strategioita, kuten vedonlyöntiä suosikkikuskin voitosta tai yhden tiimin menestyksestä koko kauden aikana. Autourheiluvedonlyönti on erittäin jännittävää ja vaatii paljon tietämystä urheilusta, jotta voi menestyä vedonlyöjänä. Näitä kohteita löytyy nykyään myös naapurista, kun Viron viranomaiset mahdollistivat lisenssikasinot ja syntyi virolaiset nettikasinot.

Suomalaisten suosituimpia urheilulajeja ovat jääkiekko, jalkapallo, yleisurheilu, hiihto ja moottoriurheilu. Näistä lajeista erityisesti jääkiekko ja jalkapallo ovat suosittuja myös vedonlyöntikohteina. Suomalaiset ovat intohimoisia urheilun seuraajia ja vedonlyöjiä, ja monet ovat aktiivisia vedonlyöjiä myös kansainvälisillä markkinoilla. Vedonlyönti on suosittua niin perinteisillä vedonlyöntikioskeilla kuin myös nettikasinoilla, joilta löytyy runsaasti urheiluvedonlyöntikohteita eri lajeista ja sarjoista.

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomen MM-ralli Secto Rally Finlandin reitti yhdistää klassikot nykypäivään”

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.