Autoilu sähköistyy samoin kuin vapaa-aikamme

Et ole voinut olla huomaamatta viime vuosien trendiä, missä autoilua ajetaan pois polttomoottoriautoista. Kohta liikenteessä eivät enää tupruttele bensa- ja dieselautot vaan teillä liikkuvat vetykaasulla tai sähköllä toimivat autot. Autoilua pyritään vihreistämään.

Samalla kun autojen sähköistyminen lisääntyy ja autoista tulee entistä modernimpia ja entistä digitaalisempia, alkaa vapaa-aikamme olla muutenkin täynnä digiä ja internetin palveluita. Esimerkiksi rahapelit ovat katoamassa katukuvasta ja siirtymässä nettikasinoiksi. Löydät nettikasinoita omaan tarpeeseen kiertelemällä eri sivustoilla katsomassa, minkälaisia tarjouksia sitä onkaan olemassa, ja minkälaisia pelejä nykyään pelataan.

Monessa nykyajan asiassa on kyse nopeudesta, helppoudesta ja tulevaisuudessa vielä vihreydestä eli ympäristön ja luonnon huomioimisesta. Digitaaliset palvelut mahdollistavat jo nyt monien tuotteiden ostamisen suoraan verkosta, ilman että käymme missään niitä testaamassa tai kokeilemassa – tämä on tullut nykyään jopa autoihin. Voit todellakin ostaa auton kokeilematta sitä ja tilata uuden auton suoraan tehtaalta kotiovellesi. Kylläkin siihen saatetaan Suomessa tehdä tarvittavia asennuksia, mutta käytännössä voit ostaa uuden auton käymättä autoliikkeessä itse paikan päällä lainkaan.

Digiä digiä

Entä sitten se, että monissa nykyajan autoissa on avaimeton käynnistys. Se että autoon pääsee sisälle ilman avainta koskettamalla vain oven kahvaa alkaa olla jo normaalia, mutta se, että istumalla kuskinpenkille auto ”säihköistyy” eli käynnistyy, on nyt tullut sähköautoihin – riittää kun mukanasi on laite, joka toimii auton avaimena. Auton avaimen ei siis nykyään tarvitse enää olla avaimen muotoinen tai näköinen, se voi olla aivan kaikkea muutakin.

Autoilussakin mennään siis edelleen helpomman ja nopeamman kautta eteenpäin ja ajamisesta tehdään entistä helpompaa kuskeille. Tavoitteena tässä kaikessa luonnollisesti on se, että jossain vaiheessa tulevien vuosien varrella kuskin paikan ottaa auto itse, ja nykyisestä kuskista tulee matkustaja, jolloin autossa ei ole enää edes rattia tai muutakaan ohjausvälinettä. Autolle tai siinä vaiheessa liikennöintivälineelle vain kerrotaan minne ollaan menossa. Täysin autonomiset autot eivät ole tieteiskirjallisuutta, vaan totta aivan jo lähivuosina.

Miljardi autoa liikenteessä

Autoilu jakaa ihmisten mielipiteitä, ja varsinkin ajatus siitä, että autoilu voisi koskaan olla ympäristöystävällistä, on aika mahdoton. Autojen valmistamiseen käytetään todella paljon raaka-aineita, eikä auton valmistus siten voi koskaan olla ympäristöystävällistä, vaikka sen liikenteessä oleminen tuleekin koko ajan luontoa säästäväisemmäksi – silloinkin kuitenkin esimerkiksi renkaiden kuluminen tuottaa tuhottomasti luontoa saastuttavaa materiaalia ja mitä enemmän ihmisillä myös kehittyvissä maissa on rahaa käytettävissä,  sitä enemmän autojen määrät maailmassa vain kasvavat. Jo kymmenen vuotta sitten arvioitiin, että maailman teillä ajaa yli miljardi autoa.

Vuonna 2015 laskettiin, että maailmassa on keskimäärin 182 liikennevälinettä per 1000 ihmistä ja suurin määrällinen kasvu autoilun määrässä on tapahtumassa Etelä-Amerikassa, Afrikassa sekä Asiassa (tilastoja). Esimerkiksi pelkästään vuonna 2017 valmistettiin yli 97 miljoonaa autoa!

Sähköinen tulevaisuus

Tulevaisuus on varmasti liikenteen kannalta sähköinen, mutta Eurooppa etenee siinäkin selkeästi nopeammin kuin Amerikat tai Afrikka. Vastaavasti Aasiassa esimerkiksi Japani ja osat Kiinaa sekä muutamat muuta Aasian alueet voivat omalta osaltaan jo lähivuosina siirtyä täysin sähköiseen liikenteeseen. Liikenteen kehitys seuraa historian suuntamerkkejä, joiden perusteella maailma ei todellakaan ole tasa-arvoinen, eikä kaikki tapahdu samalla hetkellä ympäri maailman. Onhan nettikin kehittynyt eri maissa eri tavalla, eikä kaikissa maissa todellakaan ole sellaista mahdollisuutta mikä monessa Euroopan maassa on, missä autot ovat suoraan yhteydessä tehtaaseen ja erilaiset digipalvelut kertovat auton omistajalle tarkasti, kuinka paljon auto on kuluttanut, missä se on liikkunut ja missä kunnossa se on – ja tämä kaikki täysin maksutta ja diginä.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.