Käytettyjen autojen myynti jatkuu vilkkaana ja kuluttajat sekä autoliikkeet ovat omaksuneet uuden tavan käydä kauppaa. Digitaalisen autokaupan osuus on kovassa kasvussa kuluttajien valitessa nykyaikaisen myyntikanavan autolleen entistä useammin.
Muun muassa uusien autojen kauppaa jarruttava, maailmanlaajuinen komponenttipula on lisännyt käytettyjen autojen menekkiä joka näkyy jo selvästi autoliikkeiden hyvityshinnoissa.
“Käytettyjen autojen kysyntä ylittää tällä hetkellä tarjonnan, jonka takia hinnat nousevat ja kuluttaja hyötyy. Mikäli auton myynti tai vaihto on ajankohtaista, nyt kannattaa ehdottomasti hyödyntää vallitseva markkinatilanne” AutoVexin kuluttaja-asiakkuuksista vastaava Niko Mättö toteaa.
AutoVex.fi mahdollistaa ensimmäisenä Suomessa autoliikkeiden kilpailuttamisen käytettyä autoa myydessä. Yhdellä tarjouspyynnöllä tavoittaa satoja autoliikkeitä, mukaan lukien kaikki suurimmat autoliikeketjut, jotka kilpailevat autosta huutokaupassa. Tänä vuonna kuluttajat myyvät palvelun kautta autojaan jo arviolta 70 miljoonan euron edestä autoliikkeille ympäri Suomen.
“Käytettyä autoa myydessä ajankäyttö ja epävarmuus auton käyvästä hinnasta on usein merkittävä, joka saattaa tehdä kokemuksesta epämiellyttävän. Lähdimme ratkomaan tätä tekemällä myynnin nopeaksi ja helpoksi tarjoamalla kilpailutetut tarjoukset kuluttajan pöydälle muutamassa päivässä, täysin ilmaiseksi” Mättö kertoo.
Autoliikkeetkin hyötyvät
AutoVex.fi ei hyödytä ainoastaan autoaan myyvää kuluttajaa, vaan myös autoja ostavia autoliikkeitä.
”Palvelumme avulla autoliikkeet pääsevät tekemään tarjouksia täysin digitaalisesti tuhansista autoista, joka on huomattavasti tehokkaampaa kuin perinteinen, netissä autoaan myyvien kuluttajien kylmäsoittaminen” kertoo AutoVexin autoliike-asiakkuuksista vastaava Roope Lakaniemi.
Autoliikkeellä on lisäksi käytössään työkaluja jotka lisäävät työn tehokkuutta ja helpottavat keskeneräisten kauppojen hallintaa, sekä usean autoaan myyvän kuluttajan kanssa neuvottelua.
”Autoliikkeiden ostajilla on kuukausitasolla satoja kontakteja ja neuvotteluja kuluttajien kanssa, joten perinteisesti kovassa käytössä olleet työkalut kuten sähköposti, puhelin ja paperiset muistiinpanot aiheuttavat nopeasti päänvaivaa ja epätehokkuutta. Näitä asioita me ratkomme, jotta ostajat pääsevät keskittymään olennaiseen” Lakaniemi päättää.
Autoliikkeille maistuvat tutut suosikit – sekä Teslat
Autoliikkeet ostavat tällä hetkellä kaikenlaisia autoja, suurin kiinnostus kohdistuu kuitenkin edelleen alle 150tkm ajettuihin ja alle 10 vuotta vanhoihin autoihin. Kun katsoo AutoVexin kautta elokuussa myytyjen autojen listauksia, huomaa että tutut suosikit hallitsevat listoja edelleen.
Sähköautoissa tilanne on kiinnostava, kun Teslan kaikki mallit ovat top-5 listalla edustettuna. Vuonna 2019 Suomeen rantautunut, Model 3 on nyt tullut ryminällä käytettyjen autojen markkinalle ja ne ovat nyt erityisen haluttua tavaraa autoliikkeissä.
Elokuussa välitettyjen autojen top listat käyntivoiman mukaan
Top-5 bensiiniautot
- Skoda Octavia
- Ford Fiesta
- Volkswagen Golf
- Mercedes-Benz A-Sarja
- Nissan Qashqai
Top 5- dieselautot
- Volvo V60
- BMW 5-Sarja
- Mercedes-Benz C-Sarja
- Skoda Octavia
- Mercedes-Benz E-Sarja
Top 5- Hybridit
1.Toyota Yaris
2. BMW 3-Sarja
3. Toyota Auris
4. Volkswagen Passat
5. Hyundai IONIQ
Top 5- Sähkö
1.Tesla Model 3
2.Tesla Model S
3.Hyundai Kona
4.Tesla Model X
5. Volkswagen Golf
Tietoa julkaisijasta
AutoVex.fi on Suomen suurin autoliikkeiden kilpailutuspalvelu jonka kautta myydään vuonna 2021 arviolta 70 miljoonan euron edestä autoja. Palvelun avulla kuluttajat voivat kilpailuttaa autoliikkeet ympäri Suomen, ja myydä autonsa markkinoiden parhaaseen hintaan. AutoVex selkeyttää ja nopeuttaa käytetyn auton myyntiprosessia kuluttajalle, tarjoten samalla autoliikkeille tehokkaan, digitaalisen ostokanavan.