F1 kausi 2020 ja radat

Tästä kaudesta piti tulla Valtteri Bottaksen kausi. Tästä kaudesta piti tulla kaikkien aikojen formulakausi, mutta tiedämme mitä sitten keväällä tapahtuikaan ja nyt käynnissä oleva formulakausi on historiallinen. EI katselijoita, ei juhlimista, ei mitään muuta kuin raakaa ajamista.

Kausi on jo edennyt Espanjaan saakka, missä Bottas jälleen menetti yhden sijoituksen omaan pieneen virheeseen vaihdetta vaihtaessa aivan kilpailun ensi metreillä. Miltä se mahtaakaan tuntua kuskista, kun koko kisa menee käytännössä pieleen yhdestä pienestä virheestä, kun tiedetään kuinka vaikeata formuloissa on nykyään ohittaa.

Alkukaudesta on nyt ajettu Itävallan kaksi osakilpailua, jotka menivät mersukuskeille 1-1. Itävallasta edettiin Unkariin, jossa voittajaksi nousi jälleen Hamilton ja Unkarista Iso-Britannian Silvestoneen, missä kisattiin kaksi kertaa, ja saatiin joku muukin voittaja kuin Mercedes-Benz, Max Verstappenin ottaessa voiton juhlakilpailussa. Nyt viimeksi kisatusta Espanjan GP:stä odotettiin Bottaksen voittoa, mielessä viime vuotinen, mutta kuten kaikki näkivät, Bottaksen kisa meni jo alkukiihdytykseen ja niin Hamilton lisäsi etumatkaansa ja toisena oleva Verstappen otti kaksi pistettä Bottasta enemmän. Frank VIP Bonus on hyvä käyttää tässä vaiheessa kautta muita pelejä pelatessa netissä, ennen kuin mestaruusjahti kiihtyy täysimittaiseksi.

Setisemän kisaa jäljellä (ainakin)

Hamilton johtaa 132 pisteellä, Verstappen kakkosena 95 ja Bottas kolmantena 89 pisteellä, mitä tuovat seuraavat seitsemän rataa tullessaan? Onko Bottaksesta Hamiltonin haastajaksi vai pystyykö Max Verstappen nuoruuden innollaan löytämään uusista radoista ne ominaisuudet, joilla mersukuskit voidaan voittaa? Tosiasia kuitenkin tuntuu tänä vuonna olevan, että Mercedes-Benz hallitsee auton tekniikan ja Red Bull taktiikat.

Belgian GP

Belgialaiset miettivät pitkään ottavatko he tänä vuonna GP kisaa, ja päättiväthän he lopulta sen ottaa. Jälleen ajetaan Spa-Franconchamps radalla 44 kierrosta tämän kuun lopussa. Spassa ajetaan kovaa, joten Mersut ovat täällä suosikkeja. Autojen suorituskyky on ollut muihin talleihin verrattuna selvästi parempi ja tullee olemaan myös Belgiassa. Miten sää tulee vaikuttamaan kilpailuun, onkin sitten sen ajan juttu. Yleensä Spassa sataa ainakin kerran kisaviikonlopun aikana.

Italian Monza

Monza on varsin ikoninen kisa F1-kalenterissa. Radalla on ajettu jo 1920-luvulla eli sellaiset sata vuotta sitten ja rata on ferrarifanien suosikkirata, mutta tänä vuonna tuskin nähdään Ferrareita aivan kärkikahinoissa. Jos Spa:ssa ajetaan kovaan, niin sama on Monza. Vaikka rataan on hidastettu, on se yhä yksi nopeimmista radoista, joten täälläkin Mersut tulevat ottamaan tuplavoiton, jollei mitään teknistä ongelmaa tai taktista virhettä pääse tapahtumaan – kuten nyt Bottaksen kohdalle on jo pari kertaa päässyt lipsahtamaan.

Mugellon Della Toscana

Syyskuun Mugellon kisa on jokaiselle kuskille uusi, ja rankka kilpailu. Ajetaan radalla, jolla ei formuloilla ole kisailtu ja kisapituudessa rata on kaikille uusi. Ferrari käyttää tätä varsin suljettua rataa omana testiratanaan, joten ainakin dataa on Ferrarilla muita enemmän. Itseasiassa Ferrari on käyttänyt Mugelloa testiratanaan vuodesta 1988 lähtien. Radan sanotaan olevan todella raskas kuskeille. Kierroksen pituus lienee reilut 5,2 kilometriä ja keskinopeus mennee 250 km/h tasolle. Kuten muillakin F1 radoilla, myös täällä ohittaminen on vaikeata. Mutta eiköhän niitä tulla näkemään, koska uusi rata tuo aina yllätyksiä mukanaan. Vedonlyöjille tässä voisi olla paikka jopa katsoa yllätysmahdollisuutta Racing Pointin ja MacLarenin suunnalta. Mark Webber on kertonut haastattelussa, että rata on vaativa, mutta myös nopea!

Venäjän Sochi

Venäjän rata on aina sopinut Bottakselle ja tässä on Valtterin iskun paikka. Riippuen miten Valtteri onnistuu Sochia edeltävillä nopeilla radoilla, ja millainen pistetilanne on Venäjälle mentäessä, voi tässä olla Valtterin viimeinen oljenkorsi edes jonkinlaiseen mestaruuskamppailuun. Espanjan GP:n jälkeen Bottaksen ilmeet ja lausunnot olivat jo vähän ”maansa myyneen” kaltaisia ja mielessä oli jälleen jääminen toiselle sijalle kokonaiskilpailussa. Nyt Bottaksella on kuitenkin jo sopimus ensi kaudelle – toiveissa olisi, että talli ei enää tekisi vääriä valintoja auton renkaiden ja taktiikan suhteen, tai että Bottas uskaltaisi tai saisi tehdä omia päätöksiä taktiikan suhteen enemmän kuin tähän mennessä.

Nürburgring f1

Tällä radalla ajettiin viimeksi formuloilla seitsemän vuotta sitten, joten nykykuskeille kyseessä on melkoisen erikoinen rata. Kimi Räikkönen otti uransa ensimmäisen paalupaikan nimenomaan tällä radalla. Radalla on vuosien aikana kuitenkin nähty Saksan GP:n, Euroopan GP:n kuin Luxemburgin GP:nkin nimellä kaikkiaan 41 F1-osakilpailua mutta rahoitusongelmat veivät GP:n pois. Nürburgring toimi  F1-isäntänä vuosien 1995-2007 aikana sekä vuosina 2009, 2011 ja 2013. Pystyykö Kimi muuttamaan oman kokemuksensa pisteiksi tällä radalla? Vai onko kuitenkin niin, ettei Alfa Romeosta ole oikeasti kisa-autoksi tänä kautena? Jos muuten rahapelit kiinnostavat, niin kannattaa tarkastaa https://frank-slots.com/ tarjonta.

Portugalin Portimao

Tämä rata on yksi uusimmista radoista tällä tasolla. Radalla ajettiin 2009 GP2 luokan kisa ja nyt ensimmäistä kertaa radalla ajetaan myös kuninkuusluokan kisa. Kuskit ovat kuitenkin ajaneet radalla talvitesteissä ja monet kuskeista ovat ajaneet radalla juniorivuosinaan. Ylämäkiä, alamäkiä, tiukkoja kurveja – siitä on kyse Portugalissa. Portugalissa ajetaan 66 kierrosta 4,684 metrin radalla lokakuussa. Tämäkin rata on siis kuskeille uusi ja radan ominaisuudet voisivat sopia hyvin Max Verstappenille ja Red Bull autolle.

Imolan GP

Imolassa ei ole ajettu vuosiin, joten rata on nykykuskeille uusi. Imola on formulafaneille mielessä enemmän Roland Ratzenbergeristä sekä Ayrton Sennasta, jotka molemmat menehtyivät tällä radalla. Imolassa on ajettu formuloilla 26 kertaa ja sen tunnettiin aiemmin San Marinon GP:n nimellä, koska sama maa ei voi formulasirkuksessa nimetä itselleen kahta kisaa ja Italian GP on tuo Monzan kisa. Imola on tällä hetkellä kisakalenterin viimeinen kilpailu, ja jollei mitään uutta tapahdu, maailmanmestaruus ratkaistaan viimeistään tällä historiallisella radalla.

Näiden nyt listattujen kisojen lisäksi F1-organisaatio yrittää vielä saada aikaiseksi pari kolme kisaa loppuvuodelle, mutta näistä ei ole vielä tietoa.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.