Korhonen nousi Sardinian MM-rallissa WRC3-luokan kärkeen

Ruotsin ja Portugalin MM-ralleissa selkeisiin WRC3-luokan voittoihin yltäneet Rautio Motorsportin Roope Korhonen ja Anssi Viinikka johtavat WRC3-luokkaa perjantain jälkeen Sardinian MM-rallissa. Autokunta koki päivän aikana vaikeuksia, mutta niin kokivat muutkin. Iltahuoltoon tultaessa suomalaiskaksikon johtomarginaali on 41.4 sekuntia.

Kauden kolmatta WRC3-luokan ykköstilaa metsästävät Rautio Motorsportin Roope Korhonen ja Anssi Viinikka aloittivat Sardinian MM-rallin ennakkosuunnitelmien mukaisesti. Turhia riskejä vältellen kaksikko ajoi päivähuoltoon tultaessa kolmantena.

Kärkipaikkakin olisi ollut haarukassa, mutta pyörännavan pettäminen EK 4:lla, ja sen seurauksena jarrulevyn halkeaminen sekä jarrujen häviäminen verottivat rallikauden pisimmällä EK:lla (49.90 km) lähes kaksi minuuttia ylimääräistä aikaa.

Päivähuollossa Rautio Motorsportin sopimushuolto Printsport rakensi auton uudelleen ajokuntoon. Iltapäivän kolmesta ohjelmassa olleesta erikoiskokeesta kaksi peruutettiin, joten iltapäivän ainoa EK oli toistamiseen ajettu 49.90 km mittainen mammuttipätkä.

Rallikauden pisin EK ei tälläkään kertaa onnistunut suomalaiskaksikolta. Rengas osui kiveen ja puhkesi. Rikkoutunut rengas vaihdettiin EK:lla uuteen, jonka jälkeen maaliin ajaessaan Korhonen ja Viinikka siirtyivät yllätyksekseen WRC3-luokan johtoon. Myös kanssakilpailijat olivat pitkällä erikoiskokeella ihan joukolla suurissa vaikeuksissa. Perjantain jälkeen suomalaiskaksikko ajaa 41.4 sekunnin erolla WRC3-luokan kärjessä.

#65 Roope Korhonen – Anssi Viinikka Ford Fiesta Rally3

”Päivän ensimmäisen EK:n ajoin ehkä turhankin varovaisesti, mutta se tie oli myös todella huonossa kunnossa. Toinen EK meni hyvin, kunnes kolmannella EK:lla sen puolivälissä yhdessä nypyn ylityksessä takapyörä osui urassa johonkin. Osuma hajotti pyörän navan, ja jarrut rupesivat häviämään. Sen jälkeen jarrulevy halkesi ja jarrut hävisivät kokonaan. Jouduin ajamaan ilman jarruja EK:n loppuun ja siinä menetettiin lähes kaksi minuuttia ylimääräistä aikaa”

”Päivän toisella lenkillä kaksi ensimmäistä EK:tta meni meiltä siirtymiksi. Sitten toisella ajokerralla kauden pisimmällä (49.90 km) pätkällä meiltä hajosi rengas. Erikoinen oli iltapäivä. Pitkällä pätkällä saimme edellä lähteneen Škodan kiinni ja siinä perässä ajellessa huomasin, että rengas tyhjenee. Se oli saanut iskun jossain kohtaa ja tyhjeni hitaasti. Lopulta kun kaikki ilmat lähtivät pihalle niin rengas oli pakko vaihtaa”.

”Vaihtamisen jälkeen takana lähtenyt auto ajoi meistä ohi. Saimme sen auton kiinni ja porukalla

saimme taas saman Škodan uudelleen kiinni. Me molemmat pääsimme autosta ohi, ja lopussa saimme uudelleen edellä ajaneen kiinni ja ajoimme peräkkäin maaliin. Siinä oli hässäkkää yhdellä pätkälle, ja oli se aika iso yllätys, että kaiken tuon jälkeen nousimme WRC3-luokan kärkeen”.

”Pitkä pätkä oli todella rajussa kunnossa. Joka kohta EK:lla oli meidän lähtöpaikallamme huonossa kunnossa ja kiviä oli joka paikassa. Mutta samalla taktiikalla huomiseen. Yritetään pysyä ongelmien ulkopuolella”, Korhonen toteaa.

Sardinian MM-ralli lauantaina ja sunnuntaina:

Ralli jatkuu huomenna lauantaina klo 9:05. Päivän ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta (133.62 km). Rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajetaan vielä neljä erikoiskoetta (46.02 km). Kahdesti ajettava Sardegna (7.79 km) on rallin päättävä Power Stage -erikoiskoe, joka käynnistyy klo 13:15 Suomen aikaa.

Tuloksia; Sardinian MM-ralli, WRC3-luokan tilanne 7/19 EK:tta:

1. Roope Korhonen – Anssi Viinikka (FIN) Ford Fiesta Rally3; 1:47:07.8

2. William Creighton – Liam Regan (IRL) Ford Fiesta Rally3 + 41.4

3. Diego Junior Dominguez – Rogelio Penate (PY) Ford Fiesta Rally3 + 1:36.4

Ralli MM-sarjan tulospalvelu: wrc.com

📷 Timo Anis / Timo Anis Photography

https://www.facebook.com/rautiomotorsport

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.