Unibetin F1-insider Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Saksan Nürburgringillä ajettua Eifelin osakilpailua, jossa tehtiin F1-historiaa. Kimi Räikkönen on nyt kaikkien aikojen kokenein F1-kuski 323 startilla, ja Lewis Hamilton nousi Michael Schumacherin kanssa tasoihin 91 osakilpailuvoitollaan. Valtteri Bottaksen vahvasti alkanut viikonloppu päättyi moottoririkkoon.
Oli vaikuttavaa katsella, kun Lewis Hamilton otti 91. osakilpailuvoittonsa sunnuntaisessa Eifelin osakilpailussa ja nousi Michael Schumacherin kanssa tasoihin voittotilastossa. Edes yhden kilpailun voittaminen ei ole helppoa, joten on todella suuri saavutus, kun saman toistaa noin monesti 14 vuoden aikana. Lewisilla on täysi syy olla ylpeä saavutuksestaan.
Osakilpailuvoittoon ja maailmanmestaruuteen vaaditaan monia asioita: hyvä auto, vahva tallikaveri ja erinomainen tiimi, joka on tukena. Lewis on saanut nauttia noista kaikista Mercedeksellä. Sen lisäksi pitää kuitenkin itsekin tehdä osansa. Vaikka auto olisi kuinka hyvä, kuskin pitää ajaa, hoitaa säätöjä, valita oikea taktiikka ja mikä tärkeintä, olla erittäin taitava kilpa-ajaja.
Lewisin menestys ei ole pelkästä autosta kiinni
Lewisin kyky napsia voittoja yksi toisensa perään 21-vuotiaasta 35-vuotiaaksi asti ei ole mikään helppo tehtävä. Tiedän, miten paljon energiaa vaati voittaa maailmanmestaruus kahdesti. Kun lopetin F1-urani, tiesin hetken olevan oikea, vaikka olin vasta 33. Ei siis voi sanoa, että Lewisin menestys olisi vain parhaan auton ansiota. Jatkuva voittaminen vaatii kykyjä, hyvää kuntoa, ahkeruutta ja keskittymiskykyä. Lewis on selvästi löytänyt oikean reseptin.
Oli hienoa nähdä, kun Mick Schumacher ojensi Lewisille kisan jälkeen yhden isänsä kypäristä. Schumacherin perhe on erittäin vahva, ja Michael on vaikuttava vastustaja, joka ensimmäisenä tunnustaa Lewisin saavutukset. Oli siis hieno hetki Mickille ojentaa kypärä ja antaa tunnustusta hetkestä, jona voittojen määrä meni tasan.
Pian ennätys menee rikki, ja on vaikea kuvitella, missä luvuissa mennään, kun Lewis lopettaa uransa. Michael tietenkin pitää yhä hallussaan ennätyksiä, esimerkiksi eniten voittoja per kausi – 13 – joten hänen paikkansa historiassa on edelleen turvattu. Lewis on kuitenkin hänen kanssaan ennätyskirjan kansissa.
Valtterin viikonloppu vahva keskeytyksestä huolimatta
Vahva tallikaveri on ollut tärkeä tekijä läpi Lewisin uran. Hän on ajanut Fernando Alonson, Heikki Kovalaisen, Jenson Buttonin, Nico Rosbergin ja nyt Valtteri Bottaksen kanssa. Valtterilla olikin hyvä viikonloppu Nürburgringillä. Hän vei paalupaikan 0,3 sekunnin erolla Lewisiin, puolusti startissa hienosti Lewisia vastaan ja piti johtopaikkansa.
Johtaessa on helppo tehdä pieni virhe, etenkin pienessä tihkussa. Valtteri lukitsi renkaansa ensimmäisessä mutkassa kierroksella 12, ja Lewis hyödynsi saamansa tilaisuuden. Vaikka Valtterin kilpailu päättyi moottoririkkoon, hän voi olla viikonloppuun erittäin tyytyväinen. Jos hän pystyy päihittämään Lewisin aika-ajoissa ja panemaan kampoihin kisassa, se hyödyttää sekä häntä että koko Mercedestä.
Max Verstappen osoitti, että Red Bullin kehitys jatkuu yhä. Max ajoi vahvan tuloksen ja oli taas toinen. Hän oli riittävän lähellä tuodakseen Mercedekselle hieman paineita. Nyt kun Honda ilmoitti jättävänsä F1-sarjan,
täytyy toivoa, että japanilaisyhtiö pystyy silti panostamaan täysillä moottoriasiakkaisiinsa tänä ja ensi vuonna. Realistisesti ajatellen Red Bull on nimittäin ensi vuonnakin Mercedeksen ainoa todellinen uhka.
Renault’n ensimmäinen palkintopallisijoitus vuoden 2016 paluun jälkeen vei hieman kauemmin kuin talli toivoi, mutta Daniel Ricciardo on tehnyt hyvää työtä, ja oli hienoa nähdä hänet taas podiumilla. Fernando Alonso on varmasti tyytyväinen nähdessään uuden tallinsa edistysaskeleet tällä kaudella, sillä hän toivoo voivansa taistella palkintopallisijoista ensi vuonna, kun tallin nimeksi vaihtuu Alpine F1. Tämän kauden suorituskykyparannusten perusteella hänen optimisminsa on perusteltua.
Kimin ennätys kertoo motivaatiosta
Haluan vielä mainita viikonlopulta kaksi kuljettajaa, Kimi Räikkösen ja Nico Hülkenbergin. Kimi aloitti F1-uransa, kun Lewis oli vasta 16-vuotias. Kimin uusi ennätys, 323 osakilpailustarttia, osoittaa, että hänen intonsa ajamista kohtaan ei ole muuttunut. Kimillä on paljon faneja, ja vaikka Alfa Romeo kärsii Ferrarin tavoin moottorin suorituskykyongelmista, Kimi nauttii yhä haasteesta.
Nicon haaste lauantaina ja sunnuntaina oli hieman erilainen. Kaksi kuukautta edellisen Racing Point -pestin jälkeen on vaikea kuvitella, miltä tuntuu, kun lauantaiaamuna yhdeltätoista pyydetään hyppäämään autoon ja ajamaan ilman mitään harjoituksia alla. Nico ajoi pisteille, mikä osoittaa, että kunto ja motivaatio ovat kohdillaan. Sergio Pérez puolestaan oli neljäs, mikä kertoo Racing Pointin auton vahvuudesta.
Kaikki F1-kuskit haaveilevat saavansa soiton tulla takaisin ajamaan, vaikka soitto tulisi kesken aamukahvin lauantaina. Ja kuka tietää, jos Zak Brown pyytäisi minua tuuraamaan McLarenille, saattaisin vaikka suostua. Olenhan vain hieman Kimiä vanhempi!
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.
Yksi kommentti artikkeliin ”Mika Häkkinen: Räikkönen nyt F1-historian kokenein kuski, Hamilton nousi Schumin kanssa tasoihin voitoissa”