Tilanteet muuttuvat maailmalla ja formulasirkus pyörii täyttä päätä. Se, että kautta ei aloiteta Australiasta on varmistunut. Kauden 2021 aloituskilpailu on Bahrain, maaliskuun 28.päivä ja Australian kisa siirretään johonkin väliin vuotta 2021.
Samoin myös Kiinan GP ei tule olemaan alkuperäisellä paikallaan, koska alueen matkustusrajoitukset estävät kisan. Formulasirkuksen päätirehtöörit jatkavat kiinalaisten kanssa keskusteluja, josko sittenkin Kiinassa päästäisiin ajamaan myöhemmin tänä vuonna.
Miltä sitten kisakalenteri näyttää 12.1.2021
28 maaliskuu – Bahrain (Sakhir)
18 huhtikuu - Italia (Imola)
2 toukokuu - jossain ajetaan, mutta missä? Se ilmoitetaan myöhemmin
9 toukokuu – Espanja (Barcelona)
23 toukokuu – Monaco (Monaco)
6 kesäkuu – Azerbaijan (Baku)
13 kesäkuu – Kanada (Montreal)
27 kesäkuu – Ranska (Le Castellet)
4 heinäkuu – Itävalta (Spielberg)
18 heinäkuu – UK (Silverstone)
1 elokuu – Unkari (Budapest)
29 elokuu – Belgia (Spa)
5 syyskuu – Alankomaat(Zandvoort)
12 syyskuu – Italia (Monza)
26 syyskuu – Venäjä (Sochi)
3 lokakuu– Singapore (Singapore)
10 lokakuu – Japani (Suzuka)
24 lokakuu – USA (Austin)
31 lokakuu– – Meksiko (Mexico City)
7 marraskuu – Brasilia (Sao Paulo)
21 marraskuu - Australia (Melbourne)
5 joulukuu - Saudi Arabia (Jeddah)
12 joulukuu - Abu Dhabi (Yas Island)
Onko tämäkään lopullinen kisakalenteri, tuskin. Muutoksia tullee vuoden aikana, mutta se on kohtuullisen varma, että kuskeilla riittää matkustamisen kanssa tekemistä, rajoituksineen. Tulevien kisojen arviointi etukäteen on kuin pelaaminen onnen peleissä. Kolikkopelit netissä tarjoavat yhtäläisen osumisen tunteen, kuin se, että arvaat koska Melburnessa todella ajetaan, ja ajetaanko Kiinassa tällä kaudella vai ei?
Cyril Abiteboul sivuun Renaultilla
Mitä tapahtuukaan Alpine- eli Renault tallissa, juuri ennen kautta 2021? Cyril Abiteboul astuu/työnnetään syrjään?
Cyril oli mukana rakentamassa Renaultin koko F1-tiimin toimintaa aina vuodesta 2001 saakka nousten aina tallipomoksi asti, joten hänen poistuminen kuvioista tuli melkoisena shokkina koko lajia seuraavalle kansalle.
Etukäteen ajateltuna ja vielä viime vuonna, hänen piti olla se mies, joka veisi Renaultin uuden Alpine-tallin seuraavalla tasolle Renaultin F1-saagassa, mutta kuinka kävikään, ja miksi? Uusi pomo tulee tehtaan/brändin strategiselta puolelta, Laurent Rossin ottaessa F1-toimintojen pomon tehtävän vastaan. Vaikka vuosi 2020 oli Renaultin tiimille hyvä, kokonaisuudessaan menneet vuodet olivat Abiteboulin alaisuudessa alavireisiä, ja huonompia menestykseltä kuin mitä Renault odotti, joten siinä mielessä ei ole ihme että mies sai väistyä. Formulat ovat kuitenkin tulos tai ulos laji. Viime vuonna Luca de Meo otti Renaultissa toimitusjohtajan tittelin ja samalla lähti kehittämään koko ryhmittymää eteenpäin, joten F1 oli myös uudistuslistalla – vanhat tavat eivät toimi enää 2020-luvulla, tämä on se perusajatus.
Rossilla on useamman vuoden kokemus Renault-ryhmästä, muttta hän olli välillä useamman vuoden Boston Consulting Groupin ja Googlen palveluksessa, eikä hänelleä ole F1-kokemusta, mutta onko se välttämättä huono asia? Sen näyttää osittain jo tuleva kausi.
Tuleva kausi on myös back-to-F1 kausi Fernando Alonsolle, joka istuu Alpinen rattiin heti maaliskuun kisaan. Jotkut ovat jo nostaneet Alonson jopa mestarisuosikiksi, mutta se vaatisi myös tallilta isoa kehitystä auton ja sen tehojen ja toimivuuden suhteen. Me emme usko Alonsoa aivan mestaruuskamppailuun asti, mutta podium paikoille on mahdollisuudet – mikäli uusi tallipomo vaan saa koko Alpinen organisaation toimimaan odotetunlaisesti.
Haas-tallin kaksi tulokasta
Entä sitten jo menneen kauden HAAS-talli ja sen tulevaisuuden näkymät? Kaksi uutta kuskia, joista varsinkin venäläisen Nikita Mazepinin kommentit sekä tallikaveristaan Mick Schumacherista, että muutenkin hänen ylimielinen käytös ei ole tuonut pelkästään positiivista mediahuomiota Haas-tallille. Nikitan isä tuo kuitenkin ison rahatukun tallille, joten tallipomon pitää vain yrittää löytää tavat toisaalta hillitä Mazepinia, että myös luoda jollakin tavalla toimiva yhteistyö Mazepinin ja Schumacherin välille.
Haas-tallin pomo Günther Steiner on sanonut julkisesti, että Mazepin on nuori mies, jonka pitää kasvaa aikuiseksi. Haas-tallin sisällä on nuori mies saanut jo eripuraa aikaan, mutta Steiner toivoo tallin pystyvän hallitsemaan nuoret kuskinsa. Mazepinilla on kahden vuoden sopimus, eikä Haas-tallilla olisi edes taloudellisia valmiuksia sopimuksen purkuun. Valitettavasti vain nuoren kuskin käytöksessä tulee ilmi paljon sellaisia asioita, jotka eivät kuulu nykyaikaan, eikä formuloihin. Syy lienee nuoren miehen taustoissa ja perheen rikkauksissa. Sen lisäksi Mazepin on F2-auton ratissa osoittanut kyllä olevansa hyvä kuski, mutta myös välillä piittaamaton toisten kuskien turvallisuudesta- aika näyttää mikä on Nikita Mazepinin tulevaisuus formuloissa, ja kuinka pitkä se tulee olemaan.