Formulat ovat tällä kaudella eli kaudella 2020 kokeneet kovia, aivan kuten koko maailma. Formulasirkus kiertää maailmalla lähes vanhaan tapaan, mutta kisat ajetaan ilman katsojia, ja kuskeja testataan lähes päivittäin. Miten tämä kaikki on vaikuttanut eri kuskeihin, ja mitä tämä kaikki on vaikuttanut koko lajiin? Tosiasia on kuitenkin se, että itse GP-kisoja on paikan päällä ollut viikonlopusta toiseen 100-300 tuhatta katselijaa, mutta television ja suoratoiston välityksellä ympäri maailmaa viime vuonna yli 1,9 miljardia katselijaa! Nämä lähes 2 miljardia katselijaa olivat suurin syy, miksi formulat ajetaan tänäkin vuonna, vaikka sitten ilman paikallisia katselijoita.
Hamilton kurvaa mestariksi
Kautta on ajettu kuusi kilpailua ja vähintään seitsemän on jäljellä. Todennäköisesti kisoja tulee loppukaudelle vielä pari lisää ja matemaattisesti ja teoreettisesti kenestä tahansa voi vielä tulla tämän kauden mestari. Mutta jos minun pitäisi laittaa rahat likoon yhden kuskin puolesta, olisi se Mercedes-Benzin Lewis Hamilton, Hamiltonissa yhdistyy sekä loistava kuski, että erittäin määrätietoinen ja itsevarma päättäväisyys kisasta toiseen. Se mikä tekee Hamiltonista Valtteri Bottasta paremman, on nimenomaan päättäväisyys, hän uskaltaa päättää, ja tekee sen jopa omasta tiimistä huolimatta. Tätä päättäväisyyttä tarvitaan loppukaudesta, kun ajetaan radoilla, jotka eivät ole kuskeille niin tuttuja. Rohkeus, päättäväisyys ja oman auton tunteminen vievät Hamiltonin tämän kauden mestariksi.
Formula 1 kisakalenteri on loppukauden osalta niin erikoinen, että kolmen parhaan takana tai oikeastaan mersujen takana tullaan näkemään kovaa kamppailua. Varsinkin tulevilla nopeilla radoilla nousevat Maclaren ja Racing Point haastamaan Red Bullin ja Max Verstappenin. Mitä sitten tapahtuu Sebastian Vettelin Ferrari sopimukselle, eiköhän herra Vettel aja koko kauden pois ja mieti sitten, mitä tekee tulevaisuudessa.
Tänä vuonna uudet radat, kuten Saksan palaava Nurburgring, Portugalin Autodromo Internacional do Algarve, Italian Della Toscana Ferrari eli Mugello – kolme rataa, jotka aivan varmasti tulevat tarjoamaan myös rahapelien ystäville kunnon kertoimia. Hamilton on kuitenkin näilläkin radoilla eittämätön voittajasuosikki, ja Bottas voittaja-auton ansiosta kakkonen, mutta näiden takana onkin sitten isompi joukko mahdollisuuksia, ja aina kannattaa lähteä hakemaan jackpottia mersujen keskeyttämisen kautta.
Jos oikein vetää ässän hihasta, niin Mugellossa pelaisi voittajaksi Charles LeClercin vain sillä olettamuksella, että Ferrari panostaa kaiken tänä vuonna omalle testiradalleen. Ennen sitä ajetaan Monzassa, mutta siellä todennäköisesti Mersut ottavat kaksoinvoiton, mutta minkälainen kerroin olisikaan jos Mugellossa podium olisi LeClerc – Vettel – Lance Stroll(!)
Miksei Bottas voita?
Suomalaisten suurimmat toiveet kohdistuvat Valtteri Bottakseen, mutta vaikka miehellä tuntuu siviilielämässä osuvan kaikki kohdalleen ja takataskussa on sopimus Mercedes-tiimin kanssa tulevalle kaudelle, ei kisat mene kovin hyvin. Mersu on tehnyt jo useita virheellisiä taktisia ratkaisuja nimenomaan Bottaksen kanssa, ja ne ovat maksaneet jo kymmeniä pisteitä, ja toisen sijan MM-taistossa hetkellisesti Max Verstappenille. Verstappen on loistava kuski ja selkeä ykkönen Red Bullilla, mutta kaiken logiikan mukaan Bottaksen pitäisi olla sarjassa kakkosena ja selkeästi lähempänä Hamiltonia, mutta kun ei. Ainakin alkukauden osakilpailuissa Hamilton on tehnyt oikeita omia ratkaisujaan, kun vastaavasti Bottas on totellut tiimiä, jonka tekemät ratkaisut ovat jo pari kertaa olleet aivan vääriä- olisiko Bottaksella ”valtaa” päättää toisin? Jo viime vuonna Suomessa kirjoiteltiin jo siitä, että onko Bottas liian kiltti F1-piireihin?
Ehkä tämä vuosi tarvitaan vielä suomalaisen vauhtiin pääsemiseksi ja oman tahdon löytämiseksi. Ainahan Bottas voi yllättää ja löytää vaikka tsemppaajan kotoaan. Tsemppiä hän tarvitseekin, sillä vastassa on kuitenkin kenties maailman paras formulakuski kautta aikojen, eikä Hamilton tule antamaan yhtäkään pistettä helpolla Bottakselle, niin suuri on Hamiltonin voittamisen nälkä yhä vielä, vaikka kohta lähes kaikki tavoiteltavat F1-ennätykset ovat hänen nimissään.