Gulf Historic Race Cupin finaalit kilpaillaan 4.–5.9. Historic Kymi Racessa.
Ratakauden huipentumassa useat menneiden vuosien rata- luokat, näiden sääntöjen mukaan rakennetut kilpurit ja kilpahistorian omaavat autot palaavat tositoimiin siihen mihin ne on tehty. Molempina päivinä jahdataan palkintosijoituksia ja sarjapisteitä kahdeksassa kilpalähdössä, jotka pitävät sisällään useita eri luokkia.
Lauantaina ratkotaan aika-ajoissa (klo 9.00 alkaen) lähtöpaikat ensimmäisiin osakilpailuläh- töihin, jotka ajetaan n. klo 12.20-17.05. Sunnuntaina asetutaan lähtöruudukkoon lauantain kisassa kellotettujen nopeimpien kierrosaikojen mukaan. Vuoden viimeiset historiallisten ratakilpa-autojen kilpailut käydään n. klo 11.05–16.30.
Historic Kymi Racessa on myös 30 vuotta ja vanhemmille harrasteajoneuvoille näytte- lyparkki katsomoalueella. Tänne tulee ennakkoilmoittautua kilpailun nettisivustolla. Pääsy- lippujen hinnat ovat 20 eur/päivä ja koko viikonloppu 35 euroa. Alle 12-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi huoltajan seurassa. Parkkimaksu on 10 euroa (harrasteajoneuvo parkin kalustolle parkittaminen on ilmaista. Pääsylippu sisältää monisivuisen ohjelmalehden.
Historic-luokissa autot jakaantuvat moottoritilavuuden ja ikäkauden mukaan useaan eri luokkaan. Historic erikoisvakio- ja GTS-autot ovat 1960-luvulta 1980-luvun alkupuolelle. Historic vakio- ja GT-autot ovat ykkösryhmäläisiä vuosilta 1966–1981. Samoissa lähdöissä nähdään Fiat Historic Ratapotin 127 Fiateja vuosilta 1971–1981.
Historic Formula -lähdöissä kilpailevat Volkswagenin Type 1 -tekniikkaan nojaavat Formula V:t vuosilta 1966–1981, Formula Fordit (1966–2001), Formula 3:set (1990–2001) ja Formula 4:set (vuoteen 1996 asti), jotka perustuvat 1980- ja 1990-luvun kolmosiin.
Roadsport-luokassa säännöt sallivat varsin vapaan rakentelun. Kilpurit ovat kaksivetoisia ja tehdasvalmisteisia joko FIA:n luokittelemia tai V8-luokan osalta tyyppihyväksyttyjä ennen vuotta 1985 (ikäkausi 1), ja rakentelultaan rajoitetummassa ikäkausi 2:ssa ennen vuotta 1997 sekä V1600 -autojen tulee olla mallisarjaltaan aikaisempia kuin 2001.
Subaru Sport -luokassa kalusto on Van Diemen -tehtaan rakentamia täysverisiä kilpailu- käyttöön tehtyjä kaksipaikkaisia urheiluautoja.
SS 1300 -luokan autot ovat entisen Special Saloonin alle 1,3-litraisia kilpureita, joilla on joko katsastuskortti tai kilpailuhistoria ko. luokasta vuodelta 1995 tai aiemmin.
Locostit ovat yksityyppiluokka, jossa nähdään Lotus Seven -tyyppisiä putkirunkoisia urhei- luautoja.
Mini 1000 on Suomen vanhin edelleen kilpaileva merkkiluokka. Sen kilpalähdöissä on jär- jestään parikymmentä Miniä.
Historic Race Finland ry on 31 vuotta sitten perustettu yhdistys, jonka tehtävänä on edis- tää historiallisten kilpa-autojen harrastusta sekä järjestää historiallisten autojen asfalttira- takilpailuja. HRF:n järjestämä Gulf Historic Race Cup näyttelee nykyisin merkittävää osaa suomalaisessa rata-autoilussa. Tänä vuonna sarjassa on ajettu kuusi osakilpailua ennen Ky- miringin kauden päätösosakilpailuja.
Tätä entisaikojen kilvanajoperinteitä vaalivaa herkkua on luvassa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Iitin Kymiringillä. Tervetuloa!
Historic Race Finland ry
Yksi kommentti artikkeliin ”Historic Kymi Racessa historiallisten autojen ratasarja huipentuu finaaleihin”