Tamperelainen Luka Nurmi, joka on ajanut kaksi kautta Ferrari Challenge -sarjassa, siirtyy alkavalla kaudella ajamaan Italian GT3 Championship -sarjan sprinttikisoissa. Nurmi, joka on vasta 19-vuotias, saa ajettavakseen AF Corse -tallin 670-hevosvoimaisen Ferrari 488 GT3 -auton.
Nurmi menestyi hyvin kaudella 2021 Ferrari Challengen Euroopan-sarjassa sijoittuen kolmanneksi ja voittaen MM-finaalilähdön. Myös viime kaudella Nurmi oli Euroopan-sarjassa kolmas. GT3-luokan neljän osakilpailun mittainen sprinttisarja ajetaan kahden kuskin voimin, ja Nurmen ajoparina toimii belgialainen Jules Castro, joka on myös vasta 19-vuotias. Tämä selviää tiedotteesta, jonka AF Corse on julkaissut. Neljän osakilpailun sarja sopii Nurmen mukaan hyvin hänen muihin kevään ja kesän kiireisiin.
AF CORSE on tullut suomalaisille tutuksi Toni Vilanderin ja Mika Salon myötä. Vilander on ajanut lähes koko uransa AF Corsella ja voittanut muun muassa kaksi kertaa GT-sarjan Le Mansin 24 tunnin kilpailussa. Salo ajoi tallissa FIA GT -sarjaa vuonna 2006.
Kuka on Luka Nurmi?
- Syntymäaika: 26.4.2004
- Kotipaikka: Tampere, Finland
- Autourheiluseura: Pirkanmaan Karting ry
- Ajanut kartingia vuodesta 2009 lähtien (5v ikäisestä)
- Harrastukset: Thai nyrkkeily, Lumilautailu, Kuntosali
AUTOURHEILU-URAN KOHOKOHDAT
- 2023: SM Jäärata Legends SUOMENMESTARUUS
- 2022: Ferrari Challenge EM-sarjan PRONSSIA
- 2021: Ferrari Challenge MAAILMANMESTARUUS
- 2021: Ferrari Challenge EM-sarjan PRONSSIA
- 2021: Legends PRO luokan MESTARUUS
- 2020: Porsche Sprint Challenge NEZ MESTARUUS
- 2020: Legends Semi-PRO luokan MESTARUUS
- 2019: Porsche Sprint Challenge NEZ PRONSSIA
- 2019: RalliCross RX-Academy: 5.
- 2018: Kartingin SM-sarja, OK PRONSSIA
- 2017: VUODEN TULOKASKULJETTAJA
- 2017: Kartingin SM-sarja, OKj: HOPEAA
- 2016: Rotax MAX Challenge MM-finaalit: PRONSSIA
- 2016: Kartingin BNL-sarja, Rotax: PRONSSIA
- 2016: Kartingin Rotax MAX Challenge Finland: HOPEAA
FERRARI CHALLENGE 2022 EM-SARJA
Vuodesta 1993 lähtien Ferrari Challenge kilpasarjaa on ajettu niin Euroopassa, Aasiassa kuin USA’ssa. Kilpailut ajetaan Ferrari 488 Challenge EVO -autolla, jonka 3.9 litran moottori tuottaa 670 hevosvoimaa.
Jokainen osakilpailuviikonloppu sisältää kahden harjoitusjakson lisäksi kaksi aika-ajoa ja kaksi 30 minuutin kilpalähtöä sekä viimeisen osakilpailuviikonlopun yhteydessä ajettavat kilpailut sarjan Maailmanmestaruudesta.