Bottas ulkona pisteiltä F1 Unkarissa- onko syynä auto vai kuski?

Taas saimme nähdä, kuinka suomalainen F1-kuski Valtteri Bottas tipahti pisteiltä – pahemmin kävi Bottaksen tallikaverille, joka ei saanut autoaan liikkeelle lähdössä. Mutta mikä on? Bottaksen Alfa Romeo oli parempi mutkissa kuin ison osan kisaa edessä ajanut Williamsin Alex Albon. Radan käytännössä ainoat ohituspaikat mutkat 1 ja 2 vaativat ohittajalta sekä rohkeutta, kuin myös nopeampaa autoa kuin ohitettava – ja kisassa näki, että Williams oli suorilla lähes yhtä nopea kuin Bottaksen Alfa.

Alfa Romeo F1 -tiimin osakkeet koki kovan kolauksen eilisen vahvan aika-ajosuorituksen jälkeen Unkarin Grand Prix -kilpailussa, kun tiimi ei pystynyt rakentamaan vahvaa suoritusta lauantaina esitettyjen lupaavien näyttöjen päälle. Zhou Guanyu, joka starttasi viidennestä ruudusta, kärsi jarrujärjestelmän strategiaan liittyvästä ongelmasta, mikä aiheutti moottorin suojatoiminnon käynnistymisen ja vakavasti vaaransi hänen kilpailunsa alkuvaiheen. Hän menetti tärkeitä sijoituksia avauskierroksella ja sai viiden sekunnin aikarangaistuksen epäonnisesta törmäyksestä Daniel Ricciardon kanssa ennen kuin sijoittui lopulta 16:nneksi. Nämä tapahtumat vaikuttivat myös tiimikaveri Valtteri Bottakseen, joka menetti asemiaan väistäessään Zhoua edellään ja taisteli kovasti noustakseen takaisin kärkeen, sijoittuen lopulta 12:nneksi.

Vaikea sunnuntai Hungaroringilla Alfa Romeo F1 -tiimille: tiimi nyt kokoontuu ja analysoi päivän tapahtumia, kun se suuntaa kohti Spa-Francorchampsia tämän kahden peräkkäisen kilpailun toiseen ja viimeiseen osakilpailuun ennen Formula One -sarjan siirtymistä kesätaukoon.

Eilisen vahvan aika-ajoesityksen jälkeen olemme tietysti pettymyksen vallassa siitä, ettemme onnistuneet muuttamaan hyviä lähtöasemia kaksinkertaisiksi pistesijoituksiksi kummallakaan autolla; tilaisuuksia kuten tämä ei voi jättää väliin, joten meidän on käytävä huolellisesti läpi, mikä meni vikaan tänään. Zhoun auto kärsi ongelmasta jarrujärjestelmän strategian kanssa käynnistyksen aikana, mikä vaaransi hänen kilpailunsa lisäksi myös molemmat kuljettajamme. Zhou menetti 11 sijoitusta juuri ennen ensimmäistä mutkaa ja osui sittemmin Ricciardon autoon jarrutuksen aikana, mistä hän sai viiden sekunnin aikarangaistuksen, joka suoritettiin hänen ensimmäisen varikkopysähdyksensä aikana. Valtterin oli väistettävä Zhouta startissa, menettäen siten tärkeitä sijoituksia, joita hän ei pystynyt palauttamaan. Kaiken tämän seurauksena molemmat autot olivat kärkikymmenikön ulkopuolella heti kilpailun alusta lähtien: yritimme palauttaa asemiamme aggressiivisella strategialla, vaihtamalla renkaat aiemmin Mediumilta Hardille ja yrittämällä alittaa edellämme olevia, mutta lopulta meillä ei ollut riittävästi vauhtia noustaksemme takaisin kärkikymmenikköön. Tämän päivän tulos on pettymys tiimille, mutta viikonlopun ainakin yksi suuri positiivinen asia on: kokonaisuudessaan suorituksemme parani edellisistä kilpailuista, ja meidän on otettava se mukaamme, kun suuntaamme ensi viikolla Spaan, viimeiseen kilpailuun ennen kesätaukoa.

Alessandro Alunni Bravi

Valtteri Bottas (car number 77):
Alfa Romeo F1 Team Stake C43 (Chassis 02/Ferrari)
Race result: 12th
Fastest lap: 1:23.651 (Lap 42)
Tyres: Used Medium (9 laps) – Used Hard (31 laps) – Used Hard (29 laps)

Meillä oli hyvä mahdollisuus muuttaa vahva aika-ajo pistesijoituksiksi, mutta valitettavasti kilpailumme vaarantui ensimmäisellä kierroksella, heti startin jälkeen. Zhou, joka oli edessäni, koki joitakin ongelmia jarrujärjestelmän strategian kanssa, joten minun oli väistettävä häntä menettäen hieman vauhtia. Lisäksi kaikki pehmeillä renkailla startanneet autot ohittivat meidät nopeasti. Yleisesti ottaen vauhtimme ei ollut aivan niin hyvä kuin eilen, eikä se todella mahdollistanut meille nousua takaisin kärkijoukkoon. Positiivinen asia, jonka otamme mukaamme Belgiaan, on se, että saimme lauantaina enemmän tehoja paketistamme, joten potentiaali oli ehdottomasti olemassa, ja tavoitteenamme on rakentaa sen varaan. Toki Spa on täysin erilainen rata, mutta työskentelemme kovasti tällä viikolla löytääksemme oikean kokoonpanon edistyäksemme ja taistellaksemme takaisin välittömästi.

Valtteri Bottas

Zhou Guanyu (car number 24):
Alfa Romeo F1 Team Stake C43 (Chassis 03/Ferrari)
Race result: 16th
Fastest lap: 1:23.743 (Lap 12)
Tyres: Used Medium (10 laps) – Used Hard (28 laps) – Used Hard (31 laps)

Eilisen tyytyväisyys eilisen tuloksen jälkeen muuttui täysin päinvastaiseksi, eikä tänään voi kieltää, että päivä on ollut erittäin pettymys. Emme ole vielä saaneet kaikkea tietoa siitä, mitä tarkalleen tapahtui startissa: olin täydellä kaasulla, ja sitten yhtäkkiä jotain meni pieleen, ja minun oli tehtävä koko aloitusproseduuri uudelleen vain tehdäkseni kunnon startin. Tutkimme tätä välittömästi, jotta vältämme vastaavat toistot tulevaisuudessa. Sanottava kuitenkin on, että kilpailumme oli käytännössä ohi tässä vaiheessa: olimme takana ruudukossa, eikä meillä ollut paljon mahdollisuuksia nousta takaisin kärkeen. Positiivinen asia, jonka voimme ottaa tästä viikonlopusta mukaamme, oli se, että tuntui hyvältä toteuttaa niin vahva aika-ajosuoritus eilen, kun molemmat autot pääsivät Q3:een, mikä vahvisti, että Silverstonessa tuomamme päivitykset vievät meitä oikeaan suuntaan ja että meillä on vielä lisää potentiaalia avattavana. Toivottavasti jatkossa olemme kilpailukykyisempiä koko viikonlopun ajan. Kannamme tämän voimavaran mukanamme Spaan ja pyrimme nopeasti palaamaan takaisin ja rakentamaan edelleen lauantain voimavaraa.

Zhou Guanyu

Lähde: https://www.sauber-group.com/motorsport/f1-news/2023-hungarian-grand-prix-sunday/

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.